måndag 4 januari 2010

Nyårskrönika 2009 Sagas år, del 1

2009 var ett stort år för mig. Det var året då Saga kom till världen. -Medan Obama blev USAs första svarta president och vann Nobels fredspris, Bollnäs Hanna Hedlund vann körslaget, svininfluensan härjade, Skavlan tog den svenska TV-publiken med storm och Alexander Skarsgård visade huggtänderna har jag varit gravid, fått barn och ammat mig genom dagar och nätter.

År 2009 började med ett rungande "SKÅÅÅL!!!". Pommac i plastglas var det som gällde för min del. Jag hade jobbat till elva och skyndat mig därifrån till Skansen för att möta upp Tias, Pelle och Anna. Jag var gravid, trött och kissnödig men lycklig. År 2009 skulle ju bli något alldeles speciellt...
Den 11 januari var sista dagen jag plåtade på TV4. Och det blev stressigt och tungt till tusen. Jag var i vecka 17 och hade inte berättat för nästan någon att jag var gravid. Det blev ett inlägg i den här bloggen och ett mer ärligt i gravidbloggen "Min hemlighet". Det kändes inte bra att släpa så tungt och långt i sådan hög stress.
Den 26 januari fyllde Christer 60 år och två dagar senare firade mamma och Christer tjugo-årig bröllopsdag!
Den 29 januari gick jag äntligen ut med den stora nyheten här på bloggen. -Jag var gravid i vecka 20. Jag lade ut en underbart fin ultraljudsbild vi fått på Saga veckan innan och drog en lättnadens suck. Äntligen visste folk att jag var gravid!
I februari var jag redigt less på den regniga Stockholmsvintern. Trönö hade ju massor med snö!!!
Och medan kungahuset gick ut med Victoria och Daniels förlovning var jag så gravid att händerna domnade och barnvagnar körde ikapp i huvudet på mig under nätterna.
Den 31 februari tog Tias brorson Zakarias Tallroth brons i brottnings-SM. Superkul! Vi hade nattgäster från Skåne och det var riktigt skoj.
Den 3 mars flög jag och Tias till Barcelona. En riktig höjdar-resa. Vi njöt av Gaudi, goda munkar, tapas, rolig shopping och HAVET!!! Jag blev sliten av allt traskande. Och mitt matbehov samt min eviga kissnöd fick styra en hel del. Men vi älskade staden och hade en härlig vecka.
Den 27 mars var det dags för nästa resa, vår fotbollsresa till Porto i Portugal. Tias hade vunnit resan precis innan jag blev gravid, och det var på håret att jag hittade en försäkring som gällde för mig, då jag var gravid i vecka 28. Resan var kul men egentligen alltför intensiv och tuff för en höggravid kvinna. Jag flög med stödstrumpor och var tvungen upp och vandra i mittgången en gång i timmen. Minst. Väl på plats blev det långa promenader, ont i höfterna och sitta mycket...
Den 4 april köpte vi vår Bugaboo-vagn. Sen myste vi på Ulriksdals trädgårdskafé, en av årets hits!!!
Påsken firade vi både i Trönö och Verkskär! Och så kom kusin Maria upp, också gravid!!! Hon var i vecka 17 och jag i vecka 31. Så vi fotograferades med magarna i vädret.
Den 14 april fick vi se Saga på 3D ultraljud. En riktigt häftig upplevelse. Så tydliga bilder. Och hon kissade in i kameran, vilket bekräftade att det var en flicka jag hade i magen. Förutom jag och Tias var Elin, Ankis, Oscar och Christer där och delade upplevelsen med oss.
Den 27 april fotograferade jag syrran då hennes företag, Big Day var nominerat till ett pris i kategorin "Våga språnget!" Hon vann inte tyvärr, men under året har hon kommit långt. Bröllopskoordinator är hon, med starka kontakter i ångbåts-svängen. Det ni!!!
28 april började vi på profylax-kurs. Lite ångest för min del, men jag kämpade på i alla fall!
Valborgsmässoafton detta år blev inte vad den brukar vara. Inga eldar och inget vin. Nej då, nu blev det finmiddag på Fredsgatan 12. Jisses vad tjusigt. Jag och Tias som inte är vana vid pytteportioner med "vårens primörer" blev lite fnittriga... men skärpte oss!
Och så kom VÅREN!!! Picknick, glass, grillning och blommande träd. Underbart!
5 maj fick jag träffa Fridas lilla Leia, tre veckor gammal, för första gången!
Kungsboden körde sin sista månad och vi passar på att shoppa loss till fantastiska priser. Sista chansen eftersom vi skulle missa auktionen i mitten av juni.
25 maj gjorde vi vårt första vändningsförsök. Saga låg ju i säte, det vill säga med rumpan nedåt. Vändningen var läskig men lyckades! Trodde vi... Morgonen efter visade det sig att hon vänt sig tillbaka till sin favvoposition igen.
2 juni gjorde vi det andra vändningsförsöket. Även igångsättning var planerad denna dag, men istället blev det en lång dag på Karolinska med undersökningar, lång väntan och försök till vändning av Saga innan vi fick en tid för planerat kejsarsnitt den 10 juni.
5 juni fick jag besök av aftonbladetkompisar som också nyligen fått barn. Riktigt kul att återfå kontakten med dem. Vi har fortsatt att träffas sedan dess.
10 juni föddes äntligen vår underbara dotter. Jag fick värkar två timmar innan vi skulle göra kejsarsnittet så det blev jobbigare än jag tänkt. Men jag ser tillbaka på dagen som magisk och fantastisk. Vår lilla Saga hade äntligen kommit till världen.
Att få ta med henne hem från BB kändes nästan surrealistiskt. Jag grät glädjetårar i hissen på Karolinska. Och nästa steg var att visa upp henne för släkt och familj. Vi var världens stoltaste och lyckligaste föräldrar. Redan då.
17 juni gick vi vår första barnvagnspromenad vilket kändes som ett riktigt äventyr. Jag var nyopererad och klen och Saga hade knappt varit ute under sitt veckolånga liv. Och bara att dra vagnen framför sig kändes stort.
Midsommarafton var speciell och Saga var vacker som en dag.
När Saga var två veckor åkte vi ut och träffade syster och hennes familj. Pappa var hos oss och vi hade riktigt mysigt.
26 juni åkte vi med vår lilla nyföding till Heby för första gången.
28 juni var det Trönös tur att möta Saga.
:-)
Resten av året får ni imorgon kväll, för det här tog så lång tid att jag nu måste stupa i säng för att orka med natt-amning och morgondag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ida!
Vilken nyårskrönika!!!!
Med länkar och allt!
Inte nog med att du tar fantastiska bilder. Du skriver jättebra. Täta och spännande texter i ett mycket behagligt tonläge.
Kul att läsa. Ser fram mot fortsättningen!
Och längtar göra vi. Efter bäbisflickan som kan stå på alla fyra...
Mamma

Anonym sa...

Håller med mamma, trivsam läsning och fina bilder. Inte minst från Gotland. Och så förstås glädjande att du gillar resultatet av mitt degstänkande i köket... Kan nog bli en speciallimpa i belöning så småningom.
Men en sak undrar jag över - att du inte la ut en av våra fina bröllopsbilder... aj, där slog mamma mig i bakhuvudet.
Kram
Christer

Unknown sa...

Hahaha, ja, jag undrar vem av oss som skulle skämmas mest om en sån bild lades ut! :-S
Tack för all positiv cred! Kul att ni läst och haft det trevligt. Det gillar jag!!!