lördag 2 januari 2010

Matorgier i ovanligt vackra Solna

Återigen är jag så trött att det snurrar i skallen.
Igår lade jag mig med Saga före klockan tio. Riktigt skönt. Jag tillät mig somna under nattnings-amningen.
Efter en helt okej natt med stunder av vakenhet var det vid halv tio åter dags att gå upp. Det hade snöat hela natten och var vackert som på ett vykort ute. Vi hade tänkt ta en sväng in till stan men stannade hemma istället och gick ett varv runt Råstasjön med en sovande sötnos i vagnen. Härligt!
Under promenaden smidde vi härliga middagsplaner, och på kvällen bjöd vi minsann Ankis och Ulf på fyrarätters middag! De två första rätterna gjorde vi med tydlig inspiratoon från vår nuårssuppé på Restaurang Friheten; Creme Ninon och sedan Stekt haloumi på en bädd av rödkålsallad med äpple och rostade paranötter. Den salladen var betydligt enklare på restaurangen. Min var godare;-) Sen blev det ryggbiff, tallbackspotatis (Tallrothens varriant på hasselbackspotatis) och bearnicesås. Och till dessert gjorde jag någon slags chokladkaka i suffléformar med kaffesås i botten. Glass till. MUMS!!! Snyggt blev det dock inte eftersom jag hade för få formar och öste i all smet ändå... Jag befarade att det skulle välla över mer än nödvändigt och jag hade rätt. Hela plåten blev full med god chokladkaka!
När Saga somnat och gästerna gått pustade jag ut i TV-soffan i tio minuter. Sen har jag dragit in och rensat alla Gotlandsbilder! Riktigt kul, och de är mycket bättre än mobilbilderna förstås. Jag ska verkligen försöka lägga ut lite fina bilder, och så ska jag göra det jag gör varje år; skriva en nyårskrönika över året som gått, med länkar till de viktigaste händelserna under 2009, som varit det mest fantastiska år i mitt liv hittills.

Inga kommentarer: