fredag 1 maj 2009

Mellan röda fanor och Fredsgatan 12

Äntligen!!! Nytt modem, nya tider. Inget mer surfande från Biblioteket i Solna Centrum... peppar peppar...
Idag är det första maj. Förr demonstrerade jag alltid den här dagen. Röda fanor och megafoner. "Ropen skalla, arbete åt alla!!!" "Upp och hoppa, rasismen ska vi stoppa!!!" Och höjdpunkten var att få sjunga Internationalen. Jag ville egentligen demonstrera med Vänsterppartiet, men gick ibland i sossarnas tåg just för att få sjunga med blåsorkester och trumvirvlar. -Stämning på hög nivå. Jag saknar det. Anledningen till att jag inte demonstrerar längre är främst att inte Tias vill. Det känns inte helt rätt heller att en dag som denna traska efter Wanja Lundby Wedin i sossarnas tåg i Sundbyberg... Men efter gårdagens valborgsfirande skulle man kunna tro att jag helt ändrat riktning politiskt. -Lugn, jag står kvar till vänster! Men det innebär väl inte att man ska klä sig i lumpor och leva på vatten, och skorpor?!

- Efter en liten shoppingtur på stan under hade vi lovat oss själva en fin Valborgsmiddag. Vi ringde för att boka bord på Grill men det var fullt. Vi surfade vidare på min mobil tills vi landade på Fredsgatan 12. De hade ett bord för oss kl 19.15. -Yes!
Vi var både frusna och kissnödiga när vi entrade baren fyrtio minuter innan avsatt tid. Skönt att sjunka ned i en fin fåtölj och bli serverade goda specialbehandlade mandlar och stora oliver samt isvatten med citron.
Vi visste att detta är ett fiiint ställe. Men det var nästan tjusigare än vi väntat oss. Vi hämtades av hovmästaren, blev placerade vid ett bord och fick menyerna med april-temat "Primörer".
Vi hoppade förrätt men beställde vattenstekt dilamm (ångest för en gravid att veta att det var just ett di-lamm...) från Gotland till varmrätt. Vårens primörer serverrades till, ångkokta i en liten glasbehållare. Bredvid den stod skålen med fyra pyttesmå färskpotatisar, stekta på något fint sätt. Allt presenterades noggrannt av kyparen. Inte mycket mat men gott var det!
Efterrätten blev kvällens höjdpunkt. Särskilt den Tias beställde... den varma chokladsufflén med chokladsås och kaffeglass. MUMS!!! (Jag fick smaka...) Min jordgubbssorbét var inte heller tokig.
När vi fick notan vågade vi knappt titta. Men kalaset landade på 1090 kr och... Mycket pengar ok, men med tanke på allt gott vi ätit, och framför allt att vi fick in en extra rätt för varje beställning vi gjort, så var det inte farligt! Tias beställde en kaffe på desserten och till det fick vi en ställning med urgott hemlagat godis instuckna i ståltandpetare. Vackert och mycket gott. Vi mumsade i takt med att de fyllde på Tias kaffekopp för tredje gången.
Glada och nöjda for vi hem, tände ljus och övade profylaxandning i soffan. Det gick bättre nu. -Kändes inte lika mycket när Tias nöp mig (det hör till övningen). Jag kunde slappna av mycket lättare nu än under kursen.
Idag är jag klädd i grönt och blommigt, doftar ny sommarparfym och njuter av att våren är här. Vi åt just grillkorv med strips och aioli på balkongen. Underbart i sin enkelhet!
Nu ska vi promenera till Sumpan för att gå på VIP-dag på Mixit!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahahhahahhahah va rolig du är min vän!! att du valde sossarnas demonstrationståg tack vare att få släppa ut dina inneboende vackra små sångfåglar å få höra trummvirvlarna ljuda var ju härligt knasiga å charmiga idamanér! hihi
men samtidigt blir jag ju besviken att du svek VÄNSTERN såklart!
men glad att du poenterar att hjärtat fortfarnade klappar för V!
<3 själv så var jag inte ALLS på stan denna dag.. så jag får la skämmas en skvätt jag me!! hehe
kraaaaam sussi

Unknown sa...

haha, ja vi får skämmas ihop!
Hoppas nånstans att det är "tanken som räknas", hihi!