tisdag 24 februari 2009

Att vara två

En historisk dag är det denna fettisdag, då Mathias har namnsdag och hovet går ut med att Kronprinsessan Victoria och Daniel äntligen har förlovat sig vilket ju leder till kungligt bröllop!
Själv har jag mottagit små sparkar och vridningar av ett litet barn på ett halvt kilo inne i min mage hela natten. Drömt om barnvagnar, vaknat, varit täppt i näsan, torr i halsen och kissnödig. Ena stunden har högerhanden somnat. Nästa gång jag vaknar har höger tumme och vänster långfinger somnat. Glamoröst?
Jag har kommit in i ännu en fas av barnvagnsångest nu när det börjar närma sig. Det finns ju ingen vagn som är perfekt! Jag vet precis hur jag vill att vår vagn ska se ut, men den existerar inte!!! Jag vill ha en mix av Kronan (stabil och BRA på alla sätt, bra packningsmöjligheter, smart uttänkta finesser men väldiga hjul. Svårstyrd men behärskar alla underlag) och Bugaboo (supersnygg och bra, lättstyrd men lite svår vad gäller packningsutrymmen, bebisen hamnar lite långt ned och sittdelen känns liten och tråkig samtidigt som det inte går att fälla upp bakre delen av liggdelen till halvsittläge... Den känns inte superstabil... BÄST med Bugaboo är de små vridbara framhjulen som gör vagnen lättmanövrerad till tusen, om man så kör med en hand. Dessutom är de utbytbara mot icke vridbara mer rejäla bra framhjul som tar sig fram i besvärligare terräng. Det är denna vagn ensam om).
Att vara gravid har ännu inte blivit särskilt jobbigt annars! Men det är inte alltid en dans på rosor. Det här är jobbigast:
- Nästäppa på nätterna.
- Att ständigt vara kissnödig.
- Ont i ischjasnerven när jag ligger ner. Det kan hugga till så man skriker rätt ut.
- Man blir lättare trött.
- Andfådd för minsta lilla. Det går inte att gå och prata i telefonen samtidigt!
- Hormonerna som får mig att bli rosenrasande och inte kunna ta mig ut ur det tillståndet (om inget hjälper mig på traven)!
- Svårt att hitta kläder som man trivs och känner sig snygg i. Alternativen blir få...
- Rädsla och oro över allt från stick i magen till framtiden... förlossningen och allt. Inget får hända min bebis!!!!!
Men det finns även positiva sidor av graviditeten:
+ Lyckoruset som kommer titt som tätt
+ Att känna bebisen i magen
+ Att man måste lyssna på sin kropp. Man ska inte pressa sig till att gå och träna om man är för trött och det är rätt skönt!
+ Att mammakläder kan vara så himmelskt sköna! Man ska inte pressa sig till att gå i obekväma kläder!
+ Längtan efter bebisen!
Jag är egentligen lyckligare nu än någonsin!!!

Inga kommentarer: