lördag 16 januari 2010

Hjälp folket i Haiti!!!

Jag tänkte skriva om dagen som varit. Städningen av badrumshyllorna. Vår promenad i ett vintrigt Solna. Den underbara konserten med Sting nyss på TV. Kathryn Tickell och hennes lillebror som höjde musikupplevelsen och gav mig gamla minnen från Falun Folkmusikfestival 1992 då jag för första gången hörde Kathryn Tickell Band.
Men sedan gick Rapport för andra gången ikväll, och Stefan Åsbergs rapportering från Haiti sändes i repris. Så naket, starkt, ärligt och fruktansvärt. Allt annat bleknar. En bild visas på en nyss räddad liten flicka, sexton månader gammal. Hennes nacke och runda kinder påminner om Saga. Jag kan inte föreställa mig hur hemskt det vore om samma sak hände här. Tvåhundratusen döda. Sorg, saknad, panik, hunger och smärta. Ingen stans att bo. Barn som förlorat sina föräldrar. Och barn som krossats under rasmassorna... Det är för hemskt för att vara sant. Men ändå den verklighet människorna i Port-au-Prince upplever just nu.
Det enda vi kan göra är att skänka pengar till någon hjälporganisation. Röda Korset finns på plats i Haiti. De behöver alla bidrag de kan få, liksom Läkare utan gränser.

2 kommentarer:

Den andra Ida :) sa...

Har sms:at och skänkt pengar till röda korset nu, så himla hemskt! Tänk att barn som Saga och Isak är skadade och föräldralösa, försvarslösa. Man orkar ju inte fundera över det, man blir ju knäpp!!! Kram

Unknown sa...

Ja, verkligen!
Usch och fy...