fredag 8 januari 2010

Ior och jag...

Idag har jag varit en Ior. Nalle Puhs åsnekompis ni vet. Gläds man över något i Iors närhet svarar han bara "Idag ja..."
Dagen började med att jag gladeligen skulle värma välling åt Saga. I mikron tänkte jag, vilket var en dålig tanke... Jag blandade en deciliter vatten med två matskedar vällingpulver och skakade om innan jag värmde flaskan. Lite i taget. Eftersom jag inte nådde ned med fingret för att känna temperaturen, så försökte jag droppa välling på handleden, som det står att man ska göra. Värmde vällingen lite till men kunde snart inte alls avgöra om den var varm eller kall. Så till slut hällde jag hälla upp den i en djuptallrik, bara för att kunna stoppa ner fingret och känna. Den var för kall. Jag värmde på den två gånger till innan den kändes bra och fick sedan ta en tratt för att få tillbaka den i flaskan. Smidigt!!!
När Saga fick flaskan ville hon inte ha. Hon tog lite, grinade illa och knep sedan ihop munnen. Jag tänkte att hon skulle få utforska flaskan själv, utan min hjälp. Och hon jazzade lite, anföll nappflaskan våldsamt och misshandlade den innan hon slängde ned den på golvet... Till slut var vällingen för kall och vi fick strunta i alltihop. Det kändes hårt. Den tyngd som lättat från mina axlar igår kväll föll nu över mig med full kraft.
Dagens andra projekt var rean på NK. Saga sov en stund efter att vi klivit av bussen på Odenplan... men vaknade innan vi ens kommit in på vårt slutliga mål!!! Åh, nej. Är Saga vaken å jag ska försöka shoppa känner jag mig genast som en dålig mamma. Hon får inte ut något av shoppingen... och inte jag heller eftersom jag måste uppmuntra min bebis som hela tiden är på gränsen till att bli arg. Det är nog så svårt ändå att shoppa med bebis. Bara att ta sig fram med vagnen..! För mycket folk var det och alldeles för många snipiga tanter i pälsmössor. Jag blev mer och mer irriterad över snålt tilltagen rea på 30 %, tråkig Stockholmsattityd bland övriga hissåkare (tävlan om att vara så o-social som möjligt) och när jag åkt hiss som en tok åt fel håll gång på gång för att sakta ta mig upp, våning för våning, var jag till slut uppe vid den mest barnvänliga restaurangen... Jag kände på Sagas irritation och min kurrande mage att det var dags för lunch, men jag ville inte pröjsa 62 kronor för en liten skiva formfranska med Mamma Scans köttbullar på! Eller 89 kr för köttbullar med mos!
Så jag chansade på något bättre och for ned till bottenplan. Där fanns det en udda restaurang där man kunde köpa färdigrätter och värma själv. Jag tog lösviktsmat vilket förstås blev löjligt dyrt... Och så kastade jag i mig maten så Saga inte skulle hinna bli arg. Sen ammade jag henne, vilket kändes fel... Inte att amma henne, men göra det där vi satt. -Nästan mitt i Saluhallen! Fast bakom en skylt... Jag var rädd att nån hemsk minkpäls skulle komma och skälla ut mig för amning på allmän plats. Men jag klarade mig.
Jag fann ingenting på rean. Jag kände bara att jag utvecklade ett starkt hat mot NK. Och när vi skulle ut från pappersavdelningen och in i Gallerian gick nåt röklarm så vi inte fick gå ut den vägen. Det blev flera hissåkningar till och mer påklädning. Sen... ja.
Så har det varit idag. Allt har jävlats, och jag har varit deppig för att min amnings-utfasning inte funkar. Har gråtit en ganska stor skvätt här på kvällskvisten. Men mår säääkert bättre imorgon. Man har ju sina dagar.
Saga åt lite lasagne på burk till middag i alla fall! Inte mycket alls, men lite. Nån välling ville hon dock inte ha.
Nu hoppas jag vara mindre Ior och mera Nalle Puh imorgon.
God Natt!

Inga kommentarer: