onsdag 27 januari 2010

Gullungen och ovädret

Idag rullade som väntat ännu ett stort snöoväder in över Sverige. Klass 2-varning var utfärdad i norra Norrland och ut med Norrlandskusten där jag befinner mig. Det såg lugnt ut när jag och Saga gick upp före nio imorse, men snart började det snöa allt ihärdigare tills vi knappt såg granngården! Jag gav Saga välling, eldade i spisen och tvättade.
Sedan gick vi upp till mormor som bjöd på mat. Saga var på ett strålande humör! Hon ville inte ha händerna inne i åkpåsen... Men det gjorde inte så mycket eftersom mormor bor tvärs över gårdsplanen, i det här huset.
Jag fick kämpa med vagnen i snön, så när vi ätit klart skottade jag av hela gårdsplanen. Svettigt men ganska kul (för en Solna-bo som vanligtviss sitter inne i sin betongkoloss och tittar ut på plogbilen)!
Swimmingpoolen ser inte frestande ut en dag som denna. Det här är vårt hus, som sitter ihop med kontoret.
Det kom nog tre decimeter snö idag. Och det vräker ner nu igen efter ett kort uppehåll.
Mamma slutade jobba klockan fem. Det tog en timme för henne att komma hem och sedan fastnade hon med bilen på halva uppfarten till gården. Hon fick vara ute och skotta lääänge innan bilen gick att köra in i garaget. Plogbilen kom hit först tjugo i nio!!!!!
Och Saga somnade halv tolv!!!!!!! Det är inte lätt nu. Saga är vild, kräver massor och är på allt hon inte får röra... hela dagarna. Och idag har all ordning och alla rutiner gått åt skogen, så jag hoppas på bättring från min sida imorgon. Sagas tänder känns mer och mer när jag ammar så vi har köpt nappar nu. I ren desperation...
Just i denna stund är jag en trött mamma som vill ha vår med takdropp och en liten Saga som äter välling som hon ska och kan somna själv.
;-)

2 kommentarer:

Ida sa...

Åh vad jag känner igen det där vilda... Jag håller på att bli tokig. Halva dagarna känns som de går åt till damage control!!! Eller oftast blir det before damage control å det e väl tur, det e ju det värsta när de gör illa sig. Ena stunden klättra på vagnen i hallen, nästa suga på soffbordskanten och försöka stå upp mot gåstolen-samtidigt! Ja, nu e tiden med lugn å ro(bebis på filt) förbi! Hoppas ni har en mysig dag i snön. Inga plogbilar i sikte i Solna :)

Unknown sa...

Ja, vi har nog ett tufft år framför oss nu, då de ska lära sig krypa och gå... Man blir helt slut av at behöva rädda sin bebis hela tiden.
Ha det gott, så hörs vi till veckan!