måndag 18 januari 2010

Vakna nätter ger sömniga dagar...

Idag har jag varit TRÖTT!!! Inte så konstigt med tanke på vad min älskade lilla dotter utsatte mig för inatt.
Hon drömmer mycket nu. Vaknar och är ledsen. Stackars. Mest på kvällarna. Igår vaknade hon fler gånger än vanligt. Jag ammade henne eftersom det oftast är det enda som hjälper. En gång lyckades dock Tias få henne att somna. Hon vaknade snart igen och jag lyckades söva henne med speldosan. Nattning och bebiströst drog ut på tiden så det dröjde innan jag fick möjlighet att blogga. Och när jag väl satt mig vid datorn ville syrran ha bilder till sin hemsida. Självklart hjälpte jag henne med det. Tiden rände iväg och klockan hann passera halv två innan jag kom i säng.
Inte lyckat. För Saga vaknade och var hungrig klockan fyra. Och när klockan var fem och hon ätit klart tittade hon! Hon sov alltså inte. Jag väntade tills hon slog ihop ögonen innan jag lyfte över henne till spjälsängen. Men tydligen hade jag inte väntat länge nog, för nu blev hon klarvaken!
Saga låg sprattlande och jollrade högt och ljudligt medan jag försökte sova. Tias vaknade till men somnade om. När klockan passerat sex gav jag upp min egen sömn och facebookade lite på mobilen. Det var lagom livat i spjälsängen och när jag efter en stund lyste med telefonen åt sängen till såg jag att Saga låg på tvären, med sina små knubbiga bebishänder runt två spjälor, och tittade ut på oss. Jag ryckte till innan jag blev full i skratt. Saga log glatt åt min lysande iPhone sina trötta föräldrar. Jag var tvungen att väcka Tias så han fick se vår oförskämt pigga lilla sötis i spejartagen.
Jag lyfte snart över Saga i vår säng igen. Amning brukar funka sövande, och japp, vid sjutiden somnade hon äntligen. Då hade hon varit vaken i tre timmar. Jag hann sedan inte mer än att lägga ned henne i spjälsängen innan Tias väckningsmelodier började ljuda ut i rummet... med snooze. Nu sov Saga som en stock, vilket jag också hade behövt.
Strax efter nio vaknade dottern igen. Jag borde ha tagit upp henne och gjort välling, men efter denna natt var amning och försök till mer vila för egen del det enda alternativet.
Att träffa Frida och Leia klockan tolv på Slussen blev en lite för stor utmaning, så vi sköt fram vårt fikamöte till halv ett... och jag och Saga kom dit ett. Samma visa som sist. Även då var vi på annat varv, råkade ut för sega hissar, snöstorm och det ena med det tredje. Men det var kul att träffa Frida och Leia som är nio månader nu. Hon hade ätit, så jag matade Saga och drack lite vitamindryck för att bli pigg, innan vi begav oss ut i ovädret.
Ikväll har Tias gjort god mat, Creme ninon och våfflor, så jag har kunnat ta det ganska lugnt. Saga var rosenrasande när vi åt... men hon fick i alla fal i sig en halv deciliter välling vilket är rekord. Hon somnade nio efter att jag ammat henne i vår säng. Undrar om vi borde bryta den vanan... En annan gång i så fall.
Nu ska även jag göra det jag längtat efter hela dan; gå och lägga mig!!!!!

1 kommentar:

Natalie sa...

Ja gud vad vi längtar! Har kämpat för detta och äntligen ser det ut som att det ska gå vägen för oss & att vi får vårat lilla pyre =) Har inte ändrat där, är beräknad till den 11 juni nu! Hur gammal är din lilla sötnos?