onsdag 20 januari 2010

Nattliga bravader och bebisträff!

Jag har vant mig nu vid att vakna av ett illtjut på nätterna. -Dottern har drömt en mardröm och behöver tröst. Hon gråter och är nästan okontaktbar. Det enda som hjälper är att amma henne. Då blir hon lugn och somnar.
Desto svårare är det för mig att somna. Jag är så beredd på att trösta Saga att jag inte kan slappna av.
En natt nyligen hände något jag var mindre beredd på. Saga vaknade klockan fyra, ammade och förblev vaken! Hon var klarvaken i tre timmar, och detta hände igen inatt!Saga var superpigg, jollrade högt och ljudligt medan hon for runt som en snurrebutt i spjälsängen.
Jag gick upp, sömndrucken, och fann kameran på mitt kontor. Jag måste ju dokumentera hennes lilla sjuårskris eller vad det är.
Så jag tog lite blixtbilder i mörkret. Saga gillar verkligen att ligga och titta ut på sina trötta föräldrar.
Upptäckarlustan är stor.
... och helst av allt vill hon inte alls vara kvar i sängen.
Jollrandet tilltar i styrka, Saga slår i spjälorna och protesterar.
-Ta upp mig!!!
Och eftersom Tias skulle upp och jobba om några timmar och jag ändå var klarvaken så tog jag med Saga till vardagsrummet där hon fick leka på sin filt medan jag såg en amerikansk B-serie på TV4. Efter det lyckades jag amma henne till sömns. Klockan hade blivit sju då jag lade ned min sovande bebis i spjälsängen.
Vid nio vaknade hon igen och var så här pigg och glad! Jag var inte lika pigg kan jag säga.
Och det mesta har gått halvdåligt idag.
Saga ville inte äta! Varken pasta-puré eller mangopurén jag gjort innan jag lade mig igår natt. Så jag fick amma henne. Mitt i utfasningen.
Promenaden med Lisbeth och Ida blev nästa pärs då Saga bara skrek och skrek... för att somna precis när vi skulle gå in till Lisbeth. Dålig timing. Saga som behövde massor med sömn sov i en kvart... Sen blev det bebismöte!
Saga, Isak och Siri lekte lugnt och sansat på golvet i lägenheten... men de ryckte leksaker av varandra då och då, drog i varandras strumpor, kom för nära och grät lite ibland...
Saga höll sig förvånansvärt glad och nöjd.
Isak är liksom Saga inne i en liten sjumånaderskris.
Siri krisade i julas, men nu är hon åtta månader och riktigt glad och social! Hennes skallra är omåttligt populär bland bebiskompisarna.
Så fick vi fika med goda, nybakade muffins, och jag tänkte mata Saga med gröt och banan. Det gick ju så bra igår... Men det var då det. Nu knep hon igen och ville inte äta nånting alls. Sen blev hon gnällig... och skrek hela vägen hem. Det var bara att amma henne igen när jag väl var hemma. Hon var trött och skulle inte ha accepterat något annat. Så min lunch blev sen. Klockan fyra åt jag. Sömnig, framför TV:n, Top Model...
Det jag kan trösta mig med ikväll är ett nytt vällingrekord på 90 milliliter! Jag sövde Saga till halv nio, men har fått göra om proceduren en gång då hon vaknade och var ledsen. Jag är så trött att jag bara vill stupa i säng. Och det ska jag göra också. Snart! Hoppas jag får sova nu...
God Natt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Härliga bilder på Saga i finfin pyjamas!
Det låter lite jobbigt syrran...
Kramar från mig : )