onsdag 6 januari 2010

Gangsta-bebisen på vällingpremiär

Trettondagen blev lugn och skön för oss. En iskall promenad till Sumpan resulterade i en brun Odd Molly-kofta för mig på Mixit!!! "Trettondagen stängt" stod det på dörren, men inne var det full fart. 40 % rabatt på på Odd Molly hade de, och min storlek fanns! -På en kofta som matchar mitt hår väldigt, som jag ser ut nu. (Jag fick ju en Hunky Dory-kofta av Tias i julklapp, som jag tänkte lämna tillbaka... då Ankis ville ha den och köpte den av mig! Så en tusenlapp hade jag avsatt till koftköp.) Perfekt!
När vi kom hem var jag vrålhungrig. Pysslade snabbt i köket, värmde och lade upp varma mackor på två tallrikar och hällde upp den varma lyxchokladen i våra finaste vita temuggar. Men just som jag skulle sätta mig ned och avnjuta den lätta måltiden brakade det till i en viss blöja...
Så kan det gå. Men det gav oss i alla fall tillfälle att använda mysdressen Saga fått i julklapp av farmor.
Hon blev fasligt söt i den, men lite gangsta-bebis blev det allt. När jag sa det skrattade hon så hon kiknade. "Är du en liten gangsta-bebis?!" upprepade jag och hon riktigt tok-skrattade! Sådana gånger blir man tok-glad själv som mamma vill jag lova. Ikväll gav vi Saga välling för första gången. Vi lydde alla syrrans råd och köpte en Eska-nappflaska med två extra anatomiska nappar, en med stort hål och en med springa i. -Värmde vällingen och gav Saga flaskan med nappen med stort hål i. Och det funkade superbra!!! Saga slurpade och verkade tycka att det var riktigt gott!!!!! Hon drack nog i alla fall 60 ml!
Saga älskar att dricka vatten ur nappflaska, så jag hoppades hoppades och trodde att detta kunde funka. Istället för gröt... För när vi försöker mata henne med sked vägrar hon öppna munnen. Jag hoppas kunna börja fasa ut amningen snart, så det kändes som en stor befrielse att hon gillade vällingen.
För övrigt hade vi lite vardagsdramatik igår när Saga kräktes ned sig fullständigt mitt inne på Åhléns city i rusning! Hemskt var det. Hon som aldrig kräks... När hon väl gör det är det med besked. Hon blev alldeles blek och fortsatte att kräkas i tunnelbanegångarna. Jag torkade i vild panik och snart satt vi på tåget hemåt. Saga började återfå färgen i ansiktet och skrattade till och med i hissen upp till lägenheten. Sen blev hon pigg, vild och precis som vanligt igen.
:-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gangsta-bebis som dricker välling. U vad rädd moster blir : O
Kul att det funkade! Roligast var nästan Tias min när han höll i flaskan (drick nu! drick!!)
Kram från stolt moster!
Som hoppas på utekväll med syrran snart ; )

Lena sa...

Hemskt söt dress, vad är det för märke?:)

Skickar en hälsning från ISkalla bollnäs. -30 grader visar termometern. Hoppas solna är lite bättre.


mamma till Milo snart 5-mån som älskar gröt:)

Unknown sa...

Det är Lindex!
Ursöt och go mysdress. Nackdelen är att det inte går att ta av "jackan" om det är varmt, eftersom den sitter ihop med byxorna.
Men vad gör det om man har det så kallt som ni!!!
Vi går i Stockholm och gnäller över de -13-14° vi varit ute i när det var som värst. Det blåste också. Hakan domnade fullständigt på mig. Men ni har det värre. Hoppas det blir lite varmare där uppe snart!