torsdag 28 januari 2010

Att vara Sagas mamma...

Jo då, idag har det gått bättre. Även om jag kände mig som Sagas slav mellan nio och halv ett i förmiddags;
-Vi går upp. Saga får ett vällingmål och äter för lite... känns det som. Jag byter på henne och sätter på henne finkläder eftersom det är hennes mormorsmors födelsedag. Saga gnäller och jag vet inte om det är hunger eller trötthet. Förmodligen båda. Hon leker på en filt... eller snarare rullar av filten och leker med alla farligheter man kan hitta i ett lantkök. Jag passar, lyfter bort och mottar protester och skrik medan jag räddar henne från att äta barkbitar eller välta stolar. Klockan passerar elva, Saga är arg och jag bestämmer mig för att göra lunch åt henne, vilket kräver lite extra när inga färdiga puréburkar finns att tillgå.
-Först kämpar jag för at få loss frikadellerna mormor gjort och fryst in på en assiett. Jag tinar dem med lite broccoli medan jag rullar Saga i vagnen fram och tillbaka över köksgolvet. För att hålla henne lugn. Jag skalar en potatis, delar och kokar den med broccolin i en skål i micron i två och en halv minut medan jag oroligt ser att Saga håller på att bli galen... av hunger och trötthet.
Ner i mixern med maten innan den far vidare ner i en djuptallrik. Smör tillsätts och sedan skall det matas. Saga är skeptisk när ny mat prövas. Vill hålla själv i skeden och smaka länge på en tugga... Första tuggan är äcklig och Saga får nästan kväljningar, men sedan går det bra. YES! Hon äter flera skedar! Hon verkar gilla maten vilket känns extra skönt när man har gjort den själv.
Desserten funkar dock inte denna gång, så det blir till att söva Saga i vagnen. I köket. Jag drar vagnen fram och tillbaka i stora rörelser och sjunger på en speldosemelodi som Saga tycker om. Efter en kvart somnar hon. Klockan är då halv ett. Äntligen hinner jag duscha och klä på mig!
Man blir helt slut av en sådan förmiddag. Men när bebisen sover känns det som en seger! Trots att hon bara sover i tjugo minuter... Det kändes extra bra att hon inte ammat sedan fyra på morgonen.
Snön har fortsatt falla idag. Jag tog en kort promenad med saga i vagnen på eftermiddagen. Ikväll var det tårta hos mormor. Saga har varit en liten solstråle. Hon är underbar, även om hon tröttar ut sin mamma.
;-)

Inga kommentarer: