måndag 25 maj 2009

Vändningsförsöket lyckades!

Klockan elva imorse var vi på Karolinska. -Lite nervösa och spända.
Vi blev omhändetagna av en jättegullig barnmorska som hette Åsa. Jag fick byta om till landstingsrock, och Åsa kände efter hur barnet låg samt dubbelkollade med ultraljud. Sedan fick jag CTG fäst på magen, för att kontrollera barnets hjärtljkud och mina eventuella sammandragningar. Jag låg så i en halvtimme och var väldigt glad att ha Tias vid min sida...Siffran till vänster visar barnets hjärtslag, som också fyller rummet.
Efter kollen fick vi vänta en halvtimme till på att läkaren skulle komma. Rätt skönt för jag kände mig illamående... och det hann gå över.
Så var det dags för vändningen. Jag fick bricanyl insprutat i handleden och samtidigt som mitt hjärta började slå som bara den, så tog läkaren ett rejält tag om hela bebisen och vred. Det gjorde ont och jag fick nästan panik. Bebisen har ju legat och pressat huvudet utåt så jag blivit öm! Och jag hade inte räknat med att läkaren skulle ta i så hårt!
Tias höll min hand och sa att jag var duktig medan jag kämpade med att profylaxandas och försöka slappna av så gott jag kunde. Inte lätt! Några få minuter tog det. Sen var det över.Jag fick då ligga med CTG i 30 minuter till. Saga var inte helt lugn efter vändningspärsen, men alla utslag på CTG:n visade att hon mådde bra, så sedan var det bara för oss att få tillbaka min jornal och åka hemåt. Vi hade varit på KS i tre timmar när vi tog bussen till Solna centrum. Jag var fortfarande skakis efter bricanylen men nöjd och lite förvånad att det gick så pass lätt att vända henne.
Mat på balkongen sen, för stolta och nöjda blivande föräldrar.
Saga skötte sig ju väldigt bra idag. Duktig bebis!
Tias var ett superbra stöd och han var i sin tur imponerad över hur duktig jag varit.
Så nu hoppas vi att vår lilla tjej ligger kvar med huvudet nedåt. Jag gissar på att hon gör det för det har känts som om hon försökt vända sig länge själv!

Imorgon ska jag på rutinbesök till barnmorskan. Och barnmorskebesök i vecka 37 innebär att man går igenom förlossningen, dvs hur jag vill ha min förlossning.

Det börjar närma sig nu. Jag bara hoppas att jag slipper gå mycket över tiden. Då får hon hellre bli lite tidig ut! Vi är ju nästan klara nu med alla förberedelser så hon är mer än välkommen!!!!!

3 kommentarer:

Karin sa...

Vad skönt att det lyckades :-) Hoppas hon vill stanna kvar åt rätt håll så det inte var i onödan!

Om du vill att hon ska komma tidigare så är väl det inte omöjligt, vissa kickar igång ett par dagar efteråt har jag läst, samtidigt som vissa går över tiden iofs ;-)

Bor ni i Solna?? Blir nämligen Solnabor på lördag och jag längtar till vår "nya" lägenhet :-)

Unknown sa...

Ja, vi får hoppas att hon vill ut snart!
Har svarat vidare i din blogg!
=)

Mirjam sa...

Wow nu har du verkligen fått mage Ida=)