tisdag 26 januari 2010

Redan ett litet yrväder!

Två vardagar i vackra Trönö har passerat. Saga har börjat gnissla med de få tänder hon har. Hon har ratat vällingen än mer men varit en gladare och roligare bebis idag. Vi har varit hos hennes kära morfar och ätit gott. Saga har rullat runt på golvet, försökt resa sig med hjälp av att dra i en kökslåda, varit nära att dra omkull en vedkorg och snurrat in under köksbordet.
Hon rör sig så snabbt att man inte kan släppa henne med blicken ens i några sekunder. Jag fick avbryta mitt päronskalande idag för att snabbt lyfta bort henne då hon rullat alltför nära den stora, heta vedspisen. Stolar som kan välta och barkbitar man kan sätta i halsen är andra faror som lurar. Och ibland när jag flyttar på Saga blir hon så ledsen... för att hon ÄNTLIGEN har tagit sig till ett nytt spännande ställe att upptäcka... och så dras hon därifrån för att hamna mitt på lekfilten igen, tillbaks på ruta ett. Jag vill inte vara en tråkig mamma, men säkerhet går före allt. Förstås!
Igår natt var Saga vaken i två-tre timmar igen. Mitt i natten. Jobbigt. Inatt vaknade hon just som jag sövt henne vid nio, och var vaken till kvart i elva, då jag äntligen lyckats söva henne igen. Med amning. Förstås. Jag vet inte om jag vill ta några hemsk-nätter och lära henne somna själv just nu, när jag är uppe i Trönö utan Tias. Vi kör på när vi kommer till Solna istället. Och i samma veva ska vi nog göra ytterligare ett försök att truga på Saga nappen. Den kanske kan vara till lite tröst när hon inte får amma längre.

Inga kommentarer: