tisdag 21 april 2009

Bakning på hög nivå!

Någon som kan se vad detta är?Nej, jag tänkte väl det... Svaret är en alltför fast surdeg som Tias snott ihop efter recept i Jan Heds brödbok.
Efter samtal med både Fredrik och Christer (som vi äntligen fick tag i efter att ha sökt honom hela kvällen), våra surdegsfantaster (jourhavande?), slutade det med utspädning av degen till ett resultat av detta:Denna skall stå i tre dagar innan det blir limpbak av!
Surdegsbröd är ju väldigt nyttigt, särskilt om man är gravid tydligen. -Bättre än fiberrikt bröd. Långsamma kolhydrater. Och hushållsmaskinen vi fick i julklapp var ju till för att väcka baklust hos Tias, så nu var det hög tid att sätta igång!
Efter att ha räddat surdegen han fick av Christer i julklapp slutade det med två surdegar och en limpa!
-Hoppas vi. Den ska in i ugnen snart. Restaurangakademiens Bröd... ur samma bok. Inte mycket instruktioner i receptet och Tias har aldrig bakat nåt som ska jäsa förr så jag fick ta till mina bullkunskaper och hoppas på att det blir rätt.
Så här såg den ut mitt i sista jäsningen. Det blir nattmacka!
Resultatet får ni se imorgon!
Då kanske ni även får se lite 2D-ultraljudsbilder på lilltösen igen, eftersom vi ska till KS på ultraljud imorgon. Spännande! Men man är ju rätt cool nu efter att ha sett henne i 4D. Anledningen till kontrollen är för att se om min moderkaka växt uppåt, vilket vi nu redan vet att den har!
Idag har bebisen snurrat och haft sig i magen nåt väldigt. Sparkat, hickat och joxat. Jag börjar nästan fundera på om hon har vänt sig??? För hickan jag alltd brukar känna mest nedåt kände jag nu sist högst upp på magen. Jag hade trott att vändningen skulle bli dramatiskare, eftersom det känns som om hon har det så trångt i magen att alla hennes små rörelser känns. Jag behöver i alla fall inte fundera länge. Imorgon bitti. 8.30 är vi på KS för att återse vår lilla Saga!

Inga kommentarer: