måndag 9 mars 2009

Spanien dag 1: Vackra vyer och mattrubbel

Sömniga njöt vi av utsikten från flygplansfönstren när vi började närma oss Barcelona. Är det franska alperna tro? Vackert är det i alla fall!
Vi hade varit uppe sen strax efter fyra på morgonen, och resan kändes väldigt lång!!! Mellanlandningen i Riga, där vi fick springa mellan planen kändes lagom kul. Inte åt vi ordentligt heller, så jag var aningen desperat. Nu landar vi snart. Ingen snö, härligt!!!
Vi tar bussen och en promenad till hotellet. Jag är kissnödig och jättehungrig. Ganska irriterad. Och det blir inte bättre av att hotellhissarna är trasiga och vi får släpa oss upp på tredje våningen... till ett varmt rum med icke fungerande AC och brusiga TV-kanaler etc... Ingen hotellrestaurang verkar vara i bruk, och ute på Ramblan lär allt va så dyrt...
Vi går in på KFC, Kentucky Fried Chicken, tycker att även det är dyrt så vi går ett varv men återvänder. Klockan är nog fyra på efter middagen när vi äntligen sätter oss till bords.
Mums... onyttigt, friterat... och det är väl bara att vänja sig för min del, haha!
Efter att sedan ha gått runt i affärer och sett kul mode och annat skoj hamnar vi på Tapa Tapa, som blir vårt stamhak! Anledningen till detta är den goda maten och de låga priserna.Men denna första gång blev mindre lyckad för min del...
Det var allmänt svårt att hitta något jag kunde äta, bland mystiska korvar, ostar och skaldjur... och självklart hade jag hunnit bli vrålhungrig igen.
Miniportionen med strips och aioli var himmelsk, men de små miniburgarna jag beställde till dröjde nog 20 minuter extra... och när jag väl fick hugga in på dem var de... knallröda inuti! Shit, jag får inte äta kött som ej är genomstekt, så det var bara att säga till att jag är gravid och måste ha det well done, att det inte får vara det minsta rött!!!
20 minuter senare var jag galen av hunger och stripsen var slut... och jag fick ÄNTLIGEN mina burgare!!! MEN de var FORTFARANDE röda i mitten!!! Så jag åt kanterna och Tias fick resten...
Så på vägen hem köpte vi en varm baugett nån stans... en torr och seg sådan, som fick duga för att stå sig över natten... Några mer varma baugetter köpte vi INTE under resan.