måndag 9 mars 2009

Försäkringsförnedring.....

Lite ilska mitt ibland alla gosiga spanieninlägg...
Tias vann ju en fotbollsresa till Portugal 27-29 mars i år... Han vann i augusti och då var jag inte det minsta gravid. Men nu råkar det falla sig så att resan infaller sig i graviditetsvecka 28, och det är ett problem.
Nästan precis alla flygbolag tycker det är ok om man flyger fram till och med vecka 28. En del får man flyga med fram till vecka 36. MEN försäkringsbolagen täcker bara resor fram till och med 27 (Folksam) eller 26 (Trygg Hansa).
Jag blev helt vansinnig när jag pratade med Länsförsäkringar och de förklarade det man har hört förr: Graviditet räknas inte som nån sjukdom (nej, jag vet, och???), så om jag skulle halka omkull på flygplanet eller en trotoarkant och det skulle leda till en för tidig förlossning eller diverse komplikationer skulle olycksfallsförsäkringen gälla. MEN om jag helt plötsligt skulle börja blöda och vara tvungen till skukhus akut, för förlossning eller annat, då gäller inga försäkringar, för "det är helt naturligt"!!!!!
Mina gravidhormoner satte in, jag blev rosenrasande och sa att det var rent kvinnoförnedrande! För det är inte helt naturligt att plötsligt behöva föda i vecka 28, och man behöver definitivt sjukhusvård, inte minst barnet behöver vård! Egentligen borde försäkringen även innefatta plötslig foglossning, eftersom det kan göra att man plötsligt knappt kan gå. -Men nej då, det är heeeeelt naturligt! Skaffar man barn får man skylla sig själv, eller vad?
Kvinnan på Länsförsäkringar höll delvis med mig i alla fall... och tipsade mig om WL Insurance, där de faktiskt har försäkring till och med vecka 28. Där blev jag trevligt bemött och dryga tusenlappen blir det. Ska ringa tillbaka dit imorgon och hoppas allt går vägen!

Inga kommentarer: