onsdag 10 februari 2010

Min åttamånaderstös!

Idag är det åtta månader sedan Saga föddes den tionde juni 2009. Det har hänt mycket sedan dess och tiden har gått fort.
De senaste dagarna har vi gjort stora framsteg. I lördags tog Saga nappflaskan på riktigt för första gången och somnade i min famn. Jag ammade henne inte förrän hon vaknade vid tretiden på natten, vilket var den sista gången Saga fick bröstmjölk. Nästan fyra dygn har passerat sedan dess och vi väntar nu på att sov- och matrutiner ska sätta sig. Det är en spännande tid med stora omställningar för alla i familjen. Snart ska jag börja jobba så smått medan Tias ska vara pappaledig några dagar i veckan.
Saga tar sig fram över golvet genom att rulla, hasa sig fram samt genom att dra i möbler och andra saker. Hon närmar sig också krypandet med stora steg. Hon går upp på alla fyra och drar sig fram med handflatorna så knäna hasar mot golvet. Sedan åker hon ned på mage igen.
Saga utforskar sin omgivning genom att smaka på den. Helt okej så länge det är hennes tyg-cupcake från moster. Värre är det när hon rullat sig fram till sladdarna som ligger alltför blottade mellan vardagsrummet och köket. Saga lyser upp med hela ansiktet varje gång hon närmar sig dessa spännande sladdar. Jag rusar fram och lyfter bort henne och hon börjar gråta. Hon förstår ju inte att det är farligt att hugga in på elsladdar och andra alltför spännande saker.
Sagas nya leksaksförvaring är också spännande. Jag hittade korgarna på Mias jätteloppis i Söderhamn. 80 kronor styck kostade de.
Saga tröttnar allt fortare på sina saker. Allt hon inte får ha är så mycket mer spännande än hennes fina leksaker. Ibland hittar jag dock grejer som hon inte lekt med på länge, och då blir det kul!
Idag har vi haft en bra dag. Saga vaknade halv tio imorse, nöjd och glad. Hon hade fått en flaska välling klockan tre på natten, så jag fnulade på om jag nu skulle ge henne frukost eller lunch. Hon brukar äta rätt dåligt på mornarna och har nu även ätit alltför lite till lunch... så jag duschade själv och klädde Saga innan jag satte henne i matstolen. Då var klockan elva så det blev lunch för Sagas del. Och hon åt!!! Nästan en halv burk köttfärssås och spagetti samt det sista av den dyra fruktpurén sedan igår. Underbart! Hon hade gett mig ett sugmärke på armen precis innan hon fick mat, så hon var verkligen hungrig.
Före ett gick vi ut på en promenad, och stötte på två mammor från vår föräldragrupp! Vi babblade lite, och det slutade med att jag och Saga följde med dem till Kyrkans Öppna Förskola på Babysång. Oväntat och kul!
Tias har haft magont och värk i nacke och huvud så han sover hos sin syster i Uppsala inatt. Vi trodde det var influensa och blev rädda att jag och Saga skulle bli smittade. (Vill gärna skjuta på eländet att vara dyngsjuk själv och samtidigt ta hand om en lika sjuk liten bebis.) Men han mår redan bättre, och värken i rygg, nacke och huvud kommer troligen från vår dåliga säng. Vi ska köpa ny snart... en bra dubbelsäng på rea är planen!
Allt har gått bra för mig och Saga ikväll förutom att hon vaknat två gånger och varit så ledsen att jag fått ta upp henne. Drömmar antar jag. Hon sitter i mitt knä och hickar just nu.
Spänningarna i mitt amningsbröst har nog släppt liiite... fast inte tillräckligt. Hoppas det blir bättre redan imorgon.
Imorgon ja. Då skulle jag egentligen ha systerkväll och lämna hemmet kvällstid för första gången sedan jag var gravid! Vi kanske får skjuta på det nu, när Tias är dålig. Men snart så!
Sagas åttamånadersdag är till ända. Höjdpunkten denna dag var i alla fall då hon pussade mig och sög på hela min mun! Hon är bäst, min Saga!!!
;-D

Inga kommentarer: