måndag 8 februari 2010

Nattvak och BVC

Natten till idag var tuff. Jag sov inte mycket alls. När Saga vaknade skulle vi fixa välling, så jag låg på helspänn och inväntade detta. Kände mig ungefär som en sprinter på startlinjen, redo att kuta tvåhundra meter. Saga vaknade vid tretiden. Tias gjorde välling medan jag satt med en högt gråtande bebis i famnen i vardagsrummet. Jag matade henne sedan i fåtöljen och lade ned henne i spjälsängen när hon halvsov. Sedan vaknade hon halv sex!!! Hur skulle vi göra nu??? Det blev mera välling... Jag försökte mata henne i sängen men då insåg hon väl för första gången att hon inte ammats på länge, närmare bestämt drygt ett dygn. Så hon blev jätteledsen och började storgråta vilket hon fortsatte med sedan i fåtöljen. Hon åt lite sedan, men var pigg när jag lade ned henne i sängen. Så det slutade med att Tias gick upp, duschade och fixade medan jag fick lyssna på en gastande bebis. Sen tog han upp henne, och vid halv åtta fick jag ta över. Då skulle han till jobbet.
Inte mycket sömn inatt alltså. Idag har Saga varit gnällig och jag supertrött. Jag har haft riktigt ont i det bröst jag ammat Saga på de senaste månaderna, då det nu är stort, hårt och ömmande. Högra bröstet är ungefär fyra-fem gånger större än det vänstra. Snyggt!!! Haha, nej inte direkt. Mitt ryggont är också tillbaka sedan en tid... Det som sitter i svanken och som jag tränade bort på alla core-pass på SATS innan jag blev gravid. Jag hatade core-passen, men de gav resultat, så snart får jag väl ta tjuren vid hornen igen.
Jag och Saga var på BVC vid halv tolv. Jag fick prata av mig i hela fyrtio minuter. Skönt. Och några användbara tips bar jag med mig ut, som att jag ska börja använda öronproppar på nätterna så jag inte vaknar så fort Saga vänder sig. Och att jag ska sova i arbetsrummet med öronproppar över helgen för att ta igen förlorad sömn. Hon påpekade också att vi bör träna Saga att somna själv på kvällen efter matningen. Allt för att också lättare kunna somna om när hon vaknar på natten.
Jag fick mycket bekräftelse och förståelse för att jag känner som jag gör vilket var skönt. Jag känner att jag vill få tillbaka min kropp och bli självständig igen, vila från ansvaret som mamma ibland (lämna hemmet) och försöka få sova mer så jag orkar!
Ett steg närmre detta är att jobba lite, och om två veckor har jag tre foto-/redigeringspass på TV4 inbokade. Jag ser fram emot det alltmer nu. Visst kommer jag att sakna och längta efter Saga, men det gör det ju bara roligare att komma hem sen!
Nu är det hög tid att krypa ned mellan de nytvättade lakanen. Hoppas jag kan sova inatt. Öronproppar är införskaffade. God Natt!

Inga kommentarer: