måndag 1 februari 2010

Matkaos efter en pigg måndag

Idag har jag haft en oväntat bra dag. Trots att det är måndag och jag haft mycket i skallen. Mitt tålamod har varit på topp och det har varit riktigt kul att ta hand om min lilla vildbas till dotter trots att jag gång på gång fått lyfta bort henne från sladdarna vi dragit genom hela lägenheten. Hon älskar dem och vill dit hela tiden. -Tar tag i den svarta sladden med sina små händer och vägrar släppa. Jag måste bända upp hennes fingrar och lyfta iväg henne varpå hon börjar gråta. Detta upprepar sig gång på gång. Jag blir lika rädd varje gång, att hon ska hinna bita i sladden!!!
Vi har tagit två promenader idag, en på förmiddagen och en på eftermiddagen (min stegräknare visar snart 13 000 steg), så Saga har fått sova. Vid ett-tiden var vi på BVC där Saga fick sin andra spruta mot svininfluensan. Hon var jätteduktig! Så nu hoppas vi bara att hon inte får några biverkningar. Vi har också hämtat ut vår premie på Bonniers Bokklubb, en ofärgad kivi-lykta från Ittala och en underbar barnbok, Sagor om vintern, med massor av bra sagor och originalillustrationer.
Ikväll lyckades jag dock trötta ut mig rejält...Jag lagade mat så det stod härliga till, medan Saga satt i sin barnstol och protesterade, lyftes ned och lekte med pet-flaskorna på köksgolvet samt rullade sig till sladdarna... Puh!
Jag gjorde vit-sås och frikadeller åt Saga, både till middag och till frysen. Kokt potatis fick hon till, liksom jag och Tias. Åt oss gjorde jag även ett helt lass med köttfärsbiffar och god sås.
Sagas mat fick sig en omgång med mixerstaven innan hon åt några tuggor... Då hade det egentligen blivit alltför sent för middag. Tias hade kommit hem från jobbet och fick mata bebis i kökskaoset innan vi åt själva. Allt blev supergott. Tur det, för jag var helt slut. För ovanlighetens skull hade jag höftat när jag gjorde biffarna. Även frickisarna gjorde jag utan recept. Och för att de skulle bli lite goda (man får ju inte ha i salt åt barn under ett år) strödde jag i pepparmix och pizzakryddor samt pressade i en liten vitlöksklyfta. Nötfärs, ströbröd och mjölk var de övriga ingredienserna. Tilläggas kan att jag inte gjort vare sig köttbullar eller frikadeller förut i hela mitt liv... Vad gör man inte för sin bebis?!
Jag ammade Saga till sömns inatt igen. Undrar hur vi skall vänja henne av med det. Det är ju det bästa hon vet. Och jag vill unna henne det! Egentligen. Jag vill ju sluta amma... men samtidigt vill jag låta Saga bli ammad. Så länge hon inte biter mig är det helt ok. Förutom att jag är less på att bära runt på mjölken. Jag vill kunna bära vilka kläder jag vill (vilket är svårt med stora behag) samt kunna lämna Saga med Tias en kväll för att gå på bio och se Avatar!
Nåväl... Snart ska vi kämpa vidare med amnings-avvänjningen. Det är i alla fall superbra att hon klarar sig med annan mat hela dagarna! Jag matar henne en gång på eftermiddagen bara för att jag sprängs annars...
Mat mat mat... Nu ska jag fixa lite bilder innan jag dyker i säng, med förhoppning om en bättre natt än den förra, och ännu en lättsam dag med massor av tålamod från min sida!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ida,

Hoppas allt är bra med er!

På fredag kommer Catharina & Wilma och Malin & Gabriel hit och hälsar på i vår nya lya, det vore skoj om ni också vill och kan hänga på! Vi har pratat om att ses vid 11-tiden.

Hälsningar Jessica & Olle

Unknown sa...

Ja, det vore jättekul!
Jag kan höra av mig till Catharina så tar vi följe!
Kram!