söndag 7 februari 2010

Egen tid, bebismys, semmelfrossa och nya saker!

Söndagar ska helst innehålla en sovmorgon, en lång promenad, vackert väder, god middag och lyxigt fika. Allt detta... utom sovmorgon... har vi fått idag.
Saga hade vaknat tre på natten och vi tänkte slå på stort och göra välling åt henne, då jag kände att jag borde amma henne för att inte spricka själv... Så det blev en amning under natten. Nästa gång Saga vaknade var kvart över åtta på morgonen. Då tog Tias upp henne och gav henne välling medan jag vilade en halvtimme. Sen var det full fart. Vi åt en sen brunch vid elvatiden innan Ankis, Sagas älskade faster, kom. Ankis skulle få äran att passa vår lilla älskling medan jag och Tias i rask takt promenerade till Fridhemsplan för att reklamera mina snygg-jeans från Bondelid, som spruckit på knäna efter en och en halv månads användande..!
Det var härligt att kunna gå snabbt utan att behöva kämpa med vagnen i snömodden. Och kul att få lite egen tid! Bondelid-affären var dock stängd alla söndagar i februari, så där hade vi otur. Men promenaden gav ändå utdelning. Förutom massor med steg på stegräknaren fick vi med oss en snygg löpare från Indiska samt tryffelolja från Oil & Vinegar hem. Och bäst av allt; suveräna plastburkar att frysa in barnmat i, från Granit!!! Jag har letat små burkar överallt. Och de ska tåla frys, mikro och diskmaskin. Nu ÄNTLIGEN fann vi det jag sökte!!!
Och Saga gick det ingen nöd på. Hon hade sovit länge och väl och sen fått presenter! En Fisher Price-telefon samt BRIO-taxen hon förälskade sig i hemma hos Olle i fredags.
Så när vi kom hem på semmelfika med urgoda lyx-semlor från Balders, var det livat. Saga ringde som en tok och slog ned telefonen i golvet så det kraschade. Gång på gång.
Snygg-löparen från Indiska låg redan på bordet, allt för att sprida vårkänslor i vårt lilla kök!
Saga fick flyga och mysa med faster, innan det var dags för Ankis att åka vidare.
Jag och Tias gjorde ugnsrostade rotsaker med lövbiff och bearnaisesås till middag ikväll liksom i fredags. Det är bland det godaste jag vet, samtidigt som det är skapligt nyttigt!Sen blev det lek på köksgolvet. Saga var glad att hela familjen var samlad på hennes nivå...
... tills pappan reste sig upp och gick ut. Saga skrek i vild förtvivlan men vad hjälpte det, är det snus-brist så är det. Nu skulle här gås ned på Ica.
Men snart var leken igång igen. Saga vill suga på taxens svans. Det är mysigt tycker hon.
Sötaste tjejen. I fina kläder som hon fick i julklapp av Reines familj.
Jag leker titt ut bakom kameran och det är roligt tycker Saga! Hihi...
Hon har blivit så kelig, vår lilla tjej. Det är helt fantastiskt. Och vi har nästan lyckats lika bra med nattningen ikväll som igår. Jag satte mig och matade henne med välling i fåtöljen när klockan var tjugo över sju, tidigare än vanligt för att hon var väldigt trött och gnällig... Hon drack en hel nappflaska, 220 milliliter!!! Ett väldigt rekord motför gårdagens på 140 milliliter! Men hon sög intensivt tills flaskan var slut och förblev sedan vaken... Hon fick en napp att leka med och jag gungade i fåtöljen med henne nynnandes på en vaggvisa. Klockan åtta började hon bli otålig, så jag ropade försiktigt på Tias som tog med henne in i sovrummet och sövde henne som igår. Och det funkade!!! Hon gnällde rätt mycket de sista tjugo minuterna men före nio så sov hon! Jag ska försöka låta bli att amma henne inatt, allt för att få stopp på min mjölkproduktion. Hoppas det lyckas!

3 kommentarer:

Isabelle sa...

Som en dröm. :) Och lika söt som mamma.

Anonym sa...

Jag bara måste få säga att sista bilden på Tias och saga är bland det finaste jag har sett!
En utställningsbild!
Den har precis allt!!!
Mamman

Anonym sa...

...och grattis till vällingframgångarna. Själv ska jag angripa en snöhög som inte är av denna värld. Takets samlade nederbörd på två kvadratmeter. Det finns bara en sak att säga: HILFE!
Samma gamla mamma