lördag 20 februari 2010

Mysfredag med Saga och hennes faster

Min lilla Saga...
Jag har fortsatt separationsångest för att jag ska jobba till veckan. Det gäller att passa på att mysa med dottern ordentligt nu eftersom jag kommer att vara ifrån henne från nio på morgonen till åtta på kvällen på måndag, tisdag och onsdag. -Hela hennes vakna tid!!!
Saga känner nog på sig att det är något i görningen för hon har varit mammig i två dagar. Vill sitta hos mig och gosa. Leka med knapparna på min kofta, stå och ballansera i mitt knä och prata högljutt eller bara mysa. Vara nära. Sätter jag ner henne på golvet händer det att hon börjar storgråta. Men får hon sitta bredvid mig i soffan när jag äter, då är hon nöjd.
Hon är så go. Det enda jobbiga är att hon nyper och klöser mig på armarna och halsen. Hon riktigt borrar in naglarna i mig så det gör ONT! Det händer att jag skriker -Aaajjjj!!! Saga tittar då förvånat på mig och undrar vad det har tagit åt hennes nyss så lugna mamma.
Igår var vi på åttamånaderskontroll på BVC. Allt såg bra ut. Men Saga hade inte gått upp mer än 190 gram på två och en halv månad! 8410 gram vägde hon nu. Maria, vår BVC-sköterska, tror helt enkelt att Saga håller på att byta kurva, alltså hoppa ner till den kurvan som går direkt under den förra i diagrammet. För övrigt har hon precis slutat amma och håller på att få nya matvanor samtidigt som hon varit förkyld i några dagar och ätit lite mindre än vanligt. Längden var 69,5 cm, så det är lite småskumt att vissa kläder i storlek 74 redan känns små!!!
Idag på eftermiddagen tog jag och Saga tunnelbanan till Kungsträdgården för att träffa Ankis i Gallerian. Kul! Saga fick fina vårkläder och en randig kanin av faster på Polarn och Pyret. Sedan tog vi en fika. Saga åt duktigt och jag njöt av en bit mörk choklad och en kopp te.
Innan vi for hem slank vi in på Esprit-butiken där vi blev kvar länge!!! Jag kom ut med en klänning och en tunika i cerise, ursnygga, på rea! Och en grå, kort sommarkofta/partykofta som också var på rea. Härligt!!!
Ankis följde med oss hem sen. Hon lekte med Saga medan jag gjorde varma mackor. Jag matade Saga som somnade kvart över åtta. Sedan har vi ätit, druckit ett glas vin och fikat med Mums Mums och Snickersrutor. Allt framför Let´s Dance. Fredagsmyyys!!!
Tias har käkat ute med jobbet men är nu hemma igen. Så nu är det OS på TV:n och vi sitter framför varsin dator... Så kan det gå! Nu vaknar visst Saga... Hon har två nätter i rad vaknat vid tolv-ett och varit vaken till framåt två på natten! Hoppas hon inte fortsätter med den ovanan. Hon har ratat välling och inte velat bli hållen, så jag har satt henne på golvet där hon nöjt lekt med sina saker medan jag tittat på The District och McGyver. Vad gör man??? Till slut har jag tänkt att "NU är hon nog tillräckligt trött!", och så har jag lyckats söva henne i famnen. Nu sover hon för övrigt. Hon vaknade bara till lite nyss. Det händer då och då.
Saga gjorde ett stort framsteg idag förresten! Hon satt bredvid mig på sängen, tog tag i halsöppningen på mina kläder och drog sig upp till stående, helt utan min hjälp!!! Duktig tjej!
Från det ena till det andra har jag gjort ett par våriga örhängen idag. Fick nåt ryck mitt i vinter-eländet och köpte blommiga glaspärlor på Panduro.
Imorgon blir det -13° och SNÖ... Våren tycks vara längre bort än man önskar. På vädersajter ser man moln med snöflingor så långt fram prognoserna sträcker sig, och jag riktigt lider med alla där hemma i Trönö som fått skotta sig fördärvade genom denna långa, iskalla, galet snöfyllda vinter. Det är lättvindigt att bo i lägenhet i tunnelbaneland om man jämför. Det enda riktigt jobbiga här är väglaget med is och snömodd när man lämnar hemmet med barnvagn.
Imorgon kommer vi inte att vilja gå ut. Inte heller åka bil... Undrar vad vi ska hitta på..?

Inga kommentarer: