tisdag 9 februari 2010

Bra natt, dålig dag...

Så här glad var Saga halv elva i förmiddags då hon nyvaket tittade upp efter en lååång förmiddagslur i föräldrarnas säng.
Jag var lika glad, för natten hade varit den bästa och längsta på länge! Saga hade somnat själv efter välling före nio på kvällen. Sedan vaknade hon inte förrän fyra på morgonen!!! Och då lyckades jag mata henne med välling fastän hon låg kvar i spjälsängen! Lite jobbigt eftersom jag fick hänga över spjälsängskanten i fyrtio minuter, men bra att hon inte behövde komma upp. Hon somnade kring kvart över fem, tussandes på sin napp som hon suger på på alla tänkbara vis, på höjden, upp och ned eller på knoppen på baksidan...
Vid sju vaknade hon igen, så då tog jag upp henne i vår säng. Eftersom Tias åkt till jobbet kunde jag lägga henne på hans plats. Och konstigt nog somnade hon. Sen låg vi så till halv elva. Saga vaknade till flera gånger men då bara strök jag henne över ryggen och så somnade hon igen. Mysigt!
Allt kändes så bra, förutom i min rygg och mitt stackars bröst som inte har sinat än på långa vägar.
Jag tänkte att Saga borde vara hungrig redan vid elva, eftersom hon inte ätit sedan halv fem. Men hon knep igen. Plötsligt duger inte hennes älsklingsrätt på burk längre... Hon har matvägrat både igår och idag!
Ett smörgåsrån med smör på lär ju vara en hit för småbebisar... Men det smulades raskt sönder och spreds i molekyler över köket. Inte en enda bit letade sig in i Sagas lilla mun.
Två timmar senare försökte jag med lite burkmat igen, men icke... Saga knep. Så jag gav henne lite av den superdyra ekologiska fruktpurén man kan spruta ut direkt på skeden, och den åt hon. Halleluja!!! Efter kanske sju skedar fruktpuré försökte jag flika in lite spagetti å köttfärssås, men då förstörde jag allting. Hon slutade äta.
Jag ringde BVC som sa att Saga nog inte var hungrig trots allt, och att jag skulle vänta några timmar... så jag kämpade mig genom snömodden till Fridhemsplan med vagnen. Svettigt. Där reklamerade jag mina snygg-jeans på Bondelid-butiken och fick se självaste Claes Göran Bondelid himself. Jag stod emot all lockande shopping i Västermalmsgallerian och så tog vi tunnelbanan hem.
Väl hemma fortsatte Saga sin matvägran medan hon blev allt gnälligare. Jag var nere och desperat, och vällingen var slut. Sjkälvklart var hon HUNGRIG, oavsett vad alla andra säger!!! Så vi drog ned på Ica, köpte välling och sen var kvällen räddad. En flaska välling, ett helt päron samt ännu en till flaska välling fick hon i sig mellan klockan fem och klockan nio ikväll. Så nu hoppas vi hon sover bra inatt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har också problem med matvägrande bäbis. Vår barnsköterska tipsade om att doppa baksidan av skeden i något som de tycker om , fruktpuré tex. Då får de en smak som de gillar och känner igen och som hjälper dem att smaka på den "nya" maten. Sen sa hon också att föräldrarna bestämmer vilken mat babyn ska ha och babyn bestämmer mängden de vill äta. Ger man dem ofta får de alltid i sig nånting varje gång. Och välling är ju alltid en räddning.
Nån gång måste de ju börja gilla att äta. Jag tänker att när de får börja med salt i maten borde maten smaka godare :)
Söta bilder på Saga./Janna

Katrinne sa...

Åh, vad söt hon är! Fina bilder!

Unknown sa...

Tack för tipsen Janna! Och vad kul att ni gillar mina bilder!
Det är bra att ha lite nödmetoder till hands... för jag vill ju att hon ska äta maten jag gör själv också, inte bara burkar med pasta-röra.