söndag 14 februari 2010

En rolig och lite läskig dag för Saga i Heby

Saga vaknade tjugo över fem imorse, pigg som en lärka. För första gången under hennes första amningsfria vecka tog hon nappflaskan i sängen... men inte ens efter att hon slurpat i sig vällingen blev hon trött och ville fortsätta sova. Hon låg en stund mellan oss i farmors dubbelsäng. Sen la vi ned henne i den medhavda resesängen... Hon protesterade dock så mycket att jag tog upp henne igen. Efter fortsatta protester gick Tias ut i köket med henne så hon fick leka lite. Klockan närmade sig sju och jag försökte sova en stund till. Inte lätt, för det blev blöjbyte i sovrummet och en lite slarvig pappa... vilket resulterade i att Saga kissade i sängen! Ingen vila ingen ro, förrän då farmor Gun vaknade kring åtta och mer än gärna passade Saga så jag och Tias kunde sova vidare till halv elva.Sen gick jag upp och gav Saga mat. Hon åt som en liten häst och blev sedan på riktigt bushumör.
"Var är Saga nån stans???" undrar vi och blir riktigt oroliga. "Saga??!!!" ropar vi...
"Dääär är Saga!!!" Plötsligt dyker Saga upp ur ingenstans till vår stora överraskning. "Men där är du ju!!!"
Saga älskar Tittut-lekar. Hon gömmer sig och riktigt väntar ut oss innan hon drar bort duken, glad och mycket förväntansfull. Hur go får man bli??!
När vi gjort oss i ordning blev det promenad i den sköna vårsolen! Det var så ljust ute att vi knappt såg något till en början. Solbrillor var ett måste. Tyckte jag.
Vi passade på att hälsa på Ida, Einar och Limpan som flyttade "hem" till Heby i höstas efter några års boende i Uppsala.
Saga och Einar fick turas om att leka med den stora och den lilla bilen...
Saga blev märkbart fascinerad av monstertrucken. Hon blev också lite rädd för Einar, som var stor, vild och aningen oberäknelig, haha!
Vi fikade innan det åter bar av hem till Gun för alla hjärtans dag-middag.
Vid sextiden for vi hemåt i mörker och bitvis täta dimmor. Lite läskigt, så det var extra skönt att komma hem.
Nu sover Saga i sin säng. Hon somnade själv en halvtimme efter att hon druckit sin välling. Jätteduktig! Hon låg och tussade på sin älskade trasdocka utan ett knyst tills hon somnade.
Jag har inte ammat på en vecka och en dag nu, och först nu börjar trycket lätta. Igår hade jag så ont i mitt amningsbröst att jag trodde jag skulle få mjölkstockning. Nu hoppas jag att det i rask takt fortsätter åt rätt håll.
Jag och Tias har myst vid TV:n med varma mackor, Köpinggänget, Aktuellt och Agenda. Nu är det hög tid att sova. Och drömma om vår nya säng som vi förmodligen får hem inom fyra till sex veckor!

Inga kommentarer: