söndag 18 oktober 2009

En höstpromenad i Trönö

En härlig dag har vi haft.Efter en god natts sömn blev det påklädning, frukost och höstpromenad.
Saga skrek halva vägen till Trönö Lanthandel som ligger ungefär två kilometer från vårt hus. Sedan somnade hon och lugnet lade sig.
Det var riktigt skönt ute. Jag hade tagit med mammas kamera och hon gick igång ordentligt. Så det blev en kort dokumentation av mig och Saga i Trönö centrum.
Det är roligt att ha en ursöt bebis att visa upp var man går. Det borde kännas lite konstigt att plötsligt stå här i mina gamla hemtrakter med en barnvagn. Nu är jag själv mamma... Men det känns helt naturligt!
Trönö Lantandel är världens trevligaste livsmedelsbutik. Där är det ingen som suckar om det är kö. Man passar på att prata med folk istället. Therese, som gick i samma lågstadieklass som min syster, äger affärn och satt i kasan idag. Vi babblade massor och hon tyckte Saga var jättesöt föstås. Saga sov och sov. Skönt.
Och vi drog vidare...
... upp till kyrkogården.
Här ligger min morfar begravd. Sorgligt att han inte hann träffa Saga. Inte ens sitt barnbarn Axel fick han se. Eller Oscar och Alvar.
Han dog första oktober år 2000, samma år som han skulle fylla sjuttio.
Det var den dagen då löven började falla. Solen lyste och först nu kändes det att hösten hade kommit. Jag och Elin skulle sjunga på Mikaelimässa i kyrkan.
Vi klädde om till våra folkdräkter medan vi sjöng upp. Jag minns det som i en dimma, hur viss irritation över småsaker bladades med nervositet inför uppträdandet och en gnagande rädsla... Vi hade fått veta att läget med morfar var kritiskt. Nu väntade vi på att telefonen skulle ringa. Beskedet om att allt var okej. Vi skulle äta frukost när det äntligen ringde och Christer svarade.
Jag glömmer aldrig när han berättade det för oss... "Morfar är död."
Det blev inget framträdnde i kykan den dagen. Vi grät och grät. Kramades, stöttade varrandra och grät.
Vi gick hem. Christer hade gjort soppa på nyuppryckta jordärtskockor och mamma rörde ihop en god kycklinggryta. Efter maten gjorde jag en god äppelpaj och vi fikade med tända ljus. Vi har haft en härlig kväll förutom kampen jag hade med att skruva ihop mammas nya superlyxiga kontorsstol från MIO Möbler. Inte lätt, men skön är den, så jag sitter som en drottning nu! Och kvällens Wallanderfilm var riktigt bra.
Nu ska jag gå upp och titta på min underbara dotter som sover sött i sin spjälsäng, innan jag själv lägger mig och hoppas på ännu en god natts sömn.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Blen nyfniken och kikade in på din blogg, vilken härlig läsning och vilka fina bilder! Ha det gott, hoppas vi ses snart igen! Kram från Therese Sahlin

Unknown sa...

Jag hoppas det samma. Ha det gott du med!
Kram!

lisa sa...

Kika in! Vilken härlig blogg med massa fina bilder:) Hoppas ni får en fin dag!kram

Anonym sa...

Tycker din blogg är väldigt mysig och geniunt skrivet och med vackra bilder. jag o min man är i v 34 o ska få bebbe i början av Dec, på karolinska hade jag tänkt det skulle bli av:), så jag tittar runt lite på andra mammor o suger åt mig lite tips o ideér på leksaker kläder inredning och div annat skoj så mkt jag kan nu inför stundande dagen. Har inga vänner med barn så därav intresset att leta runt lite på webben om det hära livet som väntar oss.:)Ha en fin dag. KRAM Mona i Alvik

Unknown sa...

Tack!
Kul att få repons, och att ni gillar min blogg och mina bilder!
Lycka till med bebben Mona! KS var suveränt tycker vi. Vi gjorde dock kejsarsnitt, så förlossningsavdelningen har jag mindre koll på.
Kram kram!