fredag 30 oktober 2009

Fantastiskt bröd och musikaliska leksaker

Det här härliga brödet, Syrran och Saga hjälptes tillsammans åt att förkorta min sovtid betydligt inatt... Ett långt telefonsamtal med syster och vi kom på att jag måste bränna en massa bilder åt henne... och så var det degen som skulle sättas så vi kunde få ett härligt nybakat frukostbröd nästa morgon.
Det var mer som skulle fixas och när jag äntligen kom i säng var klockan två på natten!!! Inte bra med tanke på att Saga har börjat vakna tidigare på mornarna. Hon brukar dessutom vakna hungrig som en varg någon gång under natten.
Inatt hann jag sova fyra timmar innan jag hörde den söta bebisrösten jollra i spjälsängen. Jollret blandades med smaskande läten och dunsar. Hon sparkar och viftar med armarna tills hon ligger på tvären! Då är det dags att lyft upp henne och skynda sig att byta hennes blöja innan hon blir galen av hunger.
Efter ny blöja och amning hade en timme passerat. Jag hoppades att Saga skulle sova i några timmar till, men jag fick hålla till godo med en timme... Sen var hon superduperpigg! Jag kände mig däremot som en klubbad säl medan jag försökte underhålla henne där hon åter låg i vår säng. Tias var ner och flyttade bilen... En halvtimme tog det... minst! Sen tog han upp Saga och jag fick sova en halvtimme till. Lovely!
Jag vet inte var tiden tog vägen, men den rände iväg medan jag bakade ut brödet som är en riktig favorit. Det fantastiska brödet kallas och receptet kommer ur Annas Nya Mat. Det ska jäsa en gång och sedan varken knådas eller rullas bullar av. Bara skäras bitar! Lätt fixat. Och gott blir det, med stora luftbubblor i och härlig skorpa.
Vi var supereffektiva. Duschade under gräddningarna och gjorde allt för att komma ut i tid. Saga var ju trött nu... Och borde få sova i vagnen bums! Hon var arg som ett bi. Och inte ville hon äta... förrän vi lagt ned henne i vagnen. Då började hon suga på Pingu och vi förstod vad klockan var slagen. Så är det att vara småbarnsföräldrar!
Tiotusen steg senare hade vi gått i solskenet vid vattnet och tagit oss ända till Odenplan! Därifrån blev det buss till Östermalm där vi hälsade på Elin på Leksaksborgen.
Saga fick bada i ett hav av leksaker. Härligt! Men helst av allt ville hon suga på den vita nallen hon fick i famnen. Hon anföll den handgripligen två gånger så moster fick rycka in.
Då hittade Saga mosters halsband som var lika intressant det!
Vi blev där länge och kom ut med en aktivitetstavla och fem reflexer.
Saga var... Ni gissade rätt; hungrig! Vi blev tipsade om Kaféet och restaurangen Mocco på Nybrogatan. Där är tre barnvagnar åt gången välkomna och vi fick plats! Urgoda baugetter åt vi. Och Saga fick mat och blev nöjd och glad. Hit kommer vi tillbaka!
Väl hemma var det dags att testa den nya leksaken, som vi främst köpt för pengar från hennes faster samt lite från mormors mor och tant Astrid. Tommy Körberg hade visst varit in och köpt en likadan till sin lille son tidigare idag. Och vi förstår att han valde denna, för den är musikaliskt gjord! Det finns tre knappar som alla spelar Turkisk Marsch av Mozart. Det är en pianoknapp som spelar melodin förstås. Sedan är det en knapp med fiolstämma och en med en trumpetstämma. Och så kan man lyssna på en i taget eller trycka in eller bort de olika stämmorna bäst man vill! Superkul för musiknördar som vi. Inklusive Tommy Körberg.
Saga tyckte också att denna vändbara platta med en sida för bebisar från 3 månaders ålder och uppåt och en sida med aktiviteter passande från nio månaders ålder var mycket intressant. Den för större bebbar var redan roligast tror jag!
Fredagsmys sedan med Idol och Skavlan. Hääärligt! God kycklingsallad, lite lyx-öl samt te och choklad. Synd att Erika åkte ur Idol... annars är jag riktigt nöjd med denna dag och kväll!

1 kommentar:

Anonym sa...

Himla mysigt att ni kom, jag är så kär i er lilla tussfia!!!