tisdag 6 oktober 2009

Babymassage en sömnig höstdag

Morgonsol. Vackert. Jag älskar både lampan från Kungsboden och utsikten mot Sundbyberg i höstskrud.
Saga slog upp dina ögon kvart över sex imorse. Hon sög på sitt örngott så det smaskade högt och ljudligt och jag visste att jag måste byta hennes blöja snabbt innan hon märker att hon är vrålhungrig. Att få morgonblöjan bytt är nästan det roligaste Saga vet. Hon är helt vild! -Tar tag i allt hon kommer åt, viftar, sträcker på sig, lyfter upp rumpan med hjälp av att pressa ned sina små fötter i skötbordet, släpper sedan ned sig med en duns. Sparkar mig i magen, skrattar och pratar. När blöjan är bytt vill hon stå på skötbordskanten och känna sig som en superhjälte. Speja ut över badrummet och hallen och sedan se mig stint i ögonen med en intensiv, lycklig och helt galen blick! Stampa och spexa!
En härlig morgonrutin som följs av matning i sängen. Mysigt. Vi brukar ligga kvar tills vi somnar om, och först vid tiotiden vaknar Saga igen. Idag var det inte som vanligt. Jag fick inte somna om, och då somnade inte Saga heller. Så hon fick sitta i babysittern när jag duschade. Hon blev snart supertrött så jag ammade henne i sängen igen i förhoppning om att hon skulle kunna somna... men det gjorde hon inte. Hon skrek när jag la ned henne i spjälsängen, och babykorgen funkade inte heller. Så det slutade med att jag la henne i babygymet, gav henne trasdockan Esmeralda och drog upp den spelande flugsvampen. Hon började tussa på dockan och fick snart den tomma inåtvända blicken... innan hon somnade.
Jag åt frukost, packade och sminkade mig medan Saga sov. Konstigt nog så vaknade hon precis när jag skulle lyfta ned henne i vagnen.
Det såg ut att vara riktigt kallt idag så jag tog min ullkappa. Sist jag hade den på mig gick den knappt att knäppa för gravidmagen. Nu fick jag till och med midja i den. Härligt! Och det var ett bra klädval för dagen.
Det var nämligen FROST ute!!! Jag halkade till i Skytteholmsparken innan jag såg att marken skimrade i vitt. Vackert!
Bråttom var det så vi rusade vidare och hann i tid till babymassagen.
I rummet var det lugnande musik, tända ljus och små filtar utlagda på golvet. Ett hjärta med namnet Saga låg där vi skulle sitta. Mysigt! Och det är gulligt med bebisar. De pratar och gör lite som de vill. Ingen blöja får de ha på sig heller, så det är spännande!
Vi skulle massera ben och fötter på våra små idag. Men alla massagetillfällen börjar med att man stryker barnet över huvudet och förklarar vad som komma skall. Det var vad jag hann innan Saga kissade ner handduken hon skulle tullas in i. Mycket papper och fix blev det innan jag kunde haka på benmassagen. Och Saga låg inte direkt och njöt uppmärksam på att hon blev masserad. Nej, hon sprattlade, sög på den rena delen av handduken och verkade allmänt sprallig. Efter massagen skrek hon sitt värsta illvrål och väckte bebisen bredvid. Han hade sovit och missat alltihop.
Jag matade Saga och stannade sen kvar en stund och fikade med de andra mammorna innan vi drog till Solna Centrum allihop. Jag fick låna en bärsele av en i min mammagrupp, för Saga skrek så. Det funkade. Hon somnade och jag inser att jag behöver en bärsele. En ergonomisk.
Både jag och Saga har varit supertrötta hela eftermiddagen. Hon har sovit massor, men jag har bara lyckats slumra en stund. Tias jobbar över. Jag hade tänkt ta en promenad men det blir inget. Vi är för trötta och himlen är misstänkt mörk.
Vi får försöka imorgon istället.

2 kommentarer:

Finni sa...

Hej! Ser att ni har Bugaboo Cameleon till er lilla söta! Funderar också på den. Är ni nöjda och tycker ni att den är värd pengarna? :)

Finni sa...

Tack vad snällt! Då tror jag att det får bli en sådan då :)
Kram!