onsdag 28 oktober 2009

Bebismys och lyxscones i höstrusket

Idag bar det av till Djurgården. Hösten ruskade till tusen, det var bara regnet som fattades. Isande vindar, leriga gångvägar och grå himmel. Brrr.....
Vi gick till Rosendals där Frida fikade och jag åt lunch. Både Leia och Saga förde skapligt mycket liv, men inte jämfört med pojken vid bordet bredvid. När Saga skulle amma la han av ett tjut och hon kom av sig. Efter en stund försökte hon äta igen, då ett nytt skrik kom från samma håll...
Vi uppdaterar varann med senaste nytt på bebisfronten varje gång vi ses. Leias grej nu är att hon pruttar med munnen och kramas. Gooosigt!
Min lilla kelgris vill fortfarande stå och jazza överallt medan hon själv håller i våra fingrar... som hon helst också suger på. Då mår hon bra. Hon leker tittut med pappa och skrattar väldigt, snurrar runt på filtar och suger på trasdockor istället för nappen. Idag fick hon sitta på bordet en stund. Bara hon får vara med uppe är hon nöjd.
Hon flirtar med de flesta och är gärna i fokus.
Saga är fyra månader och arton dagar idag. Vid fem månaders ålder brukar visst småbebbar bli mer mammiga eller pappiga och rädda för den övriga omgivningen. Och lite så börjar det nog bli med Saga. På en av bussarna vi åkte med idag tittade hon jättemycket på en kvinna och visste inte om hon skulle skratta eller gråta. Snart fick hon surläpp, såg ynklig ut och började storgråta! Jag tog upp henne i knät och då blev hon så nöjd. Sen satt hon resten av resan och höll i min sjal, myste och tittade åt alla håll. Utforskade omgivningen. Som om det kändes tryggare när hon satt hos mig. Mysigt! Älskade lilla Saga.
Ikväll gjorde jag riktigt goda engelska lyxscones. De är onyttigare än vanliga scones och mycket mycket godare. sex, sju scones innehåller femtio gram smör och 1,5 deciliter grädde... Och så ska man helst äta dem med marmelad och clotted cream... Men clotted cream har vi inte provat oss på att göra än, så nu blev det grädde och supergod marmelad.
Har sedan badat, masserat och matat bebis. Allt för Saga. Och så är det ju onsdag... dvs Livvakterna och True Blood på TV. True Blood var riktigt läskigt idag, så jag är glad att Tias är uppe än och jag slipper gå ensam i mörkret och släcka alla lampor när de andra sover.
Han är ju ledig imorgon och på fredag. Härligt! Jag hoppas på bra väder och sköna promenader!

2 kommentarer:

Anonym sa...

vi misslyckas alltid med scones recepten, har en kokbok från 76 så kanske därför *skrattar* Förresten. Vad har ni för åkpåse till bugaboon? Vi fick precis hem den vagnen igår och den känns så..ovadderad/tunn liggkorg. Så det enda som gäller kanske e åkpåse i lammull eller dyl? Vad tror du som har kört med vagnen ett tag? Tacksam för lite tips. o gärna ett härligt scones recept om man får tigga till sig det*ler*//moonie alvik

Unknown sa...

Hej Moonie!
Vi har bugaboos egen åkpåse med fleecefoder. Än så länge kan Saga lungt ligga i den med bara strumpbyxor på benen, för liggkorgen är visserligen tunn MEN vindtät. Så om man dessutom har vagntäcket på , det man fäster med dragkedja, så blir det jättevarmt. Vid ännu kallare temperaturer är overall att föredra i åkpåsen, och om det blir superkallt kan man ju lägga i en extra yllefilt.
Sconesreceptet kan jag lägga ut i ett inlägg snart!
;-)
Ha det gott å lycka till!