onsdag 7 oktober 2009

Nostalgi och overallångest

Jag sitter här och är nostalgisk. Through the fire med Chaka Khan flödar ur högtalarna. Så vackert att man vill gråta.
Saga sover på mitt bröst och jag är glad att jag gjorde ett försök med bärselen igen.
Chaka Khan var en av mammas husgudar när jag växte upp. Jag, mamma och syster dansade, "klättrade" och "plockade äpplen" till We Can Work It Out och "The Melody Still Lingers On" när vi var hemma på dagarna. Det var riktiga höjdpunkter. Vi älskade när hon vred upp volymen och discogunget fångade upp våra små kroppar.

Saga var så arg nyss... och ville ingenting. Så jag tog fram bärsjalen som vi inte använt på ett tag. Knöt på mig den, satte i arga bebin och började dansa runt till mina barndomsfavoriter. -Och hon somnade!!!
När jag skulle ta en bild vaknade hon plötsligt till och tittade rakt in i en kameralins. Stackars barn! Men hon är van...
Sen somnade hon igen.Skönt... Vi kanske kan köra med sjalen ett tag till istället för att köpa en dyr bärsele.
Apropå nostalgi testade jag dessa på Saga imorse.
Coola brallor va! Jag hade dem när jag var liten... men de var visst lite för små åt Saga nu. Jag har kommit på att blöjorna förr måste ha varit mindre tjocka. För det är där byxan är för liten så att säga!
Nu har Tias kommit hem, Saga vaknat... å Chaka Khan-skivan tagit slut.
Så jag tar ur Saga ur bärsjalen och sätter henne i babysittern framför hennes pappa som tagit fram gitarren och kör gamla rockklassiker.

Jag skulle in till stan idag var det tänkt, men det blev en kort promenad i Solna istället...
Lite (mycket) overall-ångest fick jag nu när den snygga turkosa plötsligt tagit slut på alla Poarn & Pyret-butiker!!! Så om vi vill ha en vindtät fleece måste vi köpa en marinblå eller en röd... å vi som har en cerise åkpåse... Rött å cerise ihop blir ingen hit, å mörkblått gör väl att alla tror att hon är en pojke! Turkos hade varit perfekt. Om de hade funnits i grått, brunt, svart, ljusblått, rosa, grönt eller gult hade det varit superbra det med. Men icke då. Skärpning, Polarn!!!
Jag har lagt ut två trådar på Familjeliv.se också, om ni vill kolla. En fråga om dessa overaller som jag tjatar så mycket om. Och en om att pussa bebisar. Läs gärna, å kommentera, här eller där!
Nu ska här göras middag. Sen är det ju onsdag... en av veckans bästa TV-kvällar.

Inga kommentarer: