måndag 2 juni 2008

Flytthelvetet...

Tionde flytten sen jag och Tias träffades för snart 8,5 år sen. Man skulle kunna tro att det också skulle vara den smidigaste flytten, eftersom vi bara flyttat upp en våning i samma hus....
Sist jag skrev väntade vi på att grannarna skulle städa klart. Här kommer fortsättningen:
Halv två på natten till 1 juni knackar de på dörren. Nu var de klara. Det tog två timmar. Jag och Mathias gick upp och godkände det osett (för mörkt för riktig granskning)... förutom att vi hittade damm på ventiler, vilket de torkade av. Riktigt rent kändes det inte på hyllorna heller... men vi lät det va... tills Dagen D...
Morgonpigga Ankis hade redan underkänt städningen när vi kom upp vid 8. Det var fortfarande ingrodd röd äcklig smuts under badkaret och upp på väggen. Stora hårtestar, äckel på rören. Och i köket -flottiga skåp, knappt urtorkade, kladdig lakel, lådor med ris, smulor m.m. i, och längst bak i sopskåpet - glasspapper, sugrör, folie m.m. Jag fick ett nervsammanbrott och bara gick omkring och kokade av ilska hela förmiddan, släpandes på kartonger, soffor och grejer. Psykiskt påfrestande var det att söka upp dem igen, och på hyresvärdens inrådan själva begära ersättning för detta. Vi sa 1000 kr. Men trots att vi visade dem eländet bakom badkaret stod karln fast vid att han verkligen undrar om det ingår i flyttstädning, om inte det är överkurs att kolla bakom badkar och ta ut flyttbara hyllor ur skafferiet. Jag undrar bara: Vem tycker han annars ska ta hand om deras skit?????
Efter några timmar fick vi våra 1000 kr.
Nu har vi ett slit utan like hemma. Bland kartonger... Efter stor-röjet i förra lägenheten blev det flyttstädning nr 2. Tur att vi har Ankis!

Den här dagen började hemskt... Jag tvingade mig upp kl 8, klev i badkaret -som RASADE!!! Sen hittade jag inte min bankdosa. Måste betala hyra, kö på banken, kostade 250 kr med en ny dosa, stressade med nycklar till tjejen som tar över vår lägenhet (jättetrevlig), å så satte jag å Ankis igång med den stora uppackningen av glas, muggar m.m. i köket. Kunde ha varit ok, men blev jobbigt av dels min trötthet, dels att jag hela tiden upptäckte hur mycket färre skåp det finns i nya lägenheten motför den gamla!!! -Vi fick flytta om och krångla, och när TV4 ringde och undrade var jag var, brast det fullständigt. Jag hade börjat kl 12!!! Trodde jag skulle börja kl 14! SHIT!!!
Det blev en dyr taxi... Jag grät hela vägen till jobbet i ren stresspanik.
Redigerandetn har gått ok, men jag är seg i skallen och inte på topp direkt! Åt min lunch på systers balkong. Trevligt. Annars känns det helt enkelt som... att livet har varit roligaer än just nu...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch vilken dag du haft. Sådana där dagar när bara allt jävlas vill man bara gömma sig och låssas som om man inte finns.

Jag ska ta och krypa ner under täcket snart jag. Börjar 8 imorgon. skönt iofs för då får jag komma hem i skaplig tid.

Kram på dig.

Anna Maria sa...

Ojojoj
Usch usch usch
Stor KRAM till dig!