fredag 27 juni 2008

Bildjakt i högkvarteret

Jo då, snart blir jag upphämtad och körd till Trönö.
Dagen har varit jobbigt lugn. En kort presskonferrens och sen väntan... surfande, Mac-snack med fotograbbar en risifrutti (där har de snålat in på risgryn må jag säga!!! En sörja nästan helt utan ris! Och hur dyrt är det med ris??? Hmmm.......).
Pressisar är tråkiga fotojobb. Oftast. Men det är lite kul ändå att leta cola, häfttga bilder av "ingenting"! Jag hittade coola reflexer av hans handrörelser och pappersbläddrande i ett vattenglas, och tog helt ok bilder med hans profil mot det svenska riksvapnet (eller vad det kan kallas) på väggen. Lite skärpeförflyttningar och annorlunda vinklar, så! En till kul grej med presskonferrenser är att jag alltid träffar folk jag känner! På stora grejer brukar det vara flera SVT-team samt Aftonbladet. Nu var det ett SVT-team. Kul att surra lite! Sånt händer ju sällan i redigeringsbåset.
Han vi intervjuade förresten, en officer, kände igen mig! Det händer sällan att de man träffar så där påpekar sånt. Jag känner ju igen dem, men en liten fotograf bakom kameran... Maud Olofsson tillhör dem jag träffat flest ggr. Hon har dock aldrig sagt "Jag känner igen dig!", hehe... Pressansvarige på försvarshögkvarteret (?) hade förresten hållt på att sätta kaffet i halsen när han fick reda på att det var en HON (jag) som skulle fota för TV4. SÅ ovanligt är det väl inte med kvinnliga fotografer nu för tiden???!
Värmeböljan nästa vecka känns sååå välkommen! Jag jobbar morgon, 4-11 tre dagar och är ledig på onsdag. Så då hinner jag ju faktiskt njuta lite av sommarvädret!
Ha en härlig helg, alla!!!
= )

Inga kommentarer: