fredag 16 september 2011

Sagas nya kompis och vår goda äppelpaj

 I kväll har vi haft fredagsmys i kvadrat; urgod middag med ugnsrostade rotsaker, lövbiff och pepparsås, Sagamys, skön musik såsom Fred Åkerström, Lars Winnerbäck, Extreme, Eva Cassidy, Alison Krauss m.m, Skavlan och äppelkaka mitt i alltihop, diverse pyssel som garderobsrensning och tvätthängning och nu som avslut bildfix till än mer skön musik. Bilderna jag fixat var främst dessa, som jag tog på Saga igår då jag och Ankis hämtat henne på dagis och varit ner en sväng på Lekplaneten där hon fått en finfin present..
 -En docka som är lika stor som Saga själv! Från faster förstås. Dockan satt i vagnen när vi gick hem, Saga sprang bredvid. Väl hemma fick dockan dansa, smaka russin, kånkas runt på...
 ... och åka vagn i racerfart!
 Saga, Ankis och dockan hade riktigt kul ihop.
 Så snart Tias komit hem fixade han och jag i ordning blodpudding med rivna Rimbo-morötter och soya- och sirapstekt lök.
 -Och en riktigt god efterrätt, Äppelvikens äppelpaj ur boken "Annas pajer" av Anna Bergenström.

Äppelvikens äppelpaj

8-10 äpplen
0,5 - 1 tsk kanel


100 g smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 rågad dl mjöl
1,5 dl kokos



Blanda allt till kokossmeten. Skiva ned äpplen i en smord form. Strö över kanel. Fördela kokossmeten över äpplena.
Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter i 225°!

Jag ringlade lite sirap över de syrliga, svenska äpplena för att inte pajen skulle bli för sur. Hade kunnat strö lite potatismjöl över också för att få den mindre blöt. Men kanongod blev den!!
Bebben har varit livligare än någonsin idag tror jag. Ända tills alldeles nyss. Jag som ätit för mycket mat, paj och godis under kvällen har mått lite dåligt rent fysiskt av röjet i magen samtidigt som jag älskar att känna den lilla. Längtar tills hon kommer ut. :-)
Nu ska jag strax gå och lägga mig. Och jag är lovad sovmorgon i morgon bitti.
Härligt!!!

Inga kommentarer: