tisdag 6 september 2011

Skrämmande fjärilar gav i alla fall ursnygga burkar

 I söndags åkte de ut. Mina finfna gamla sockerpaket. Som jag sparat i minst tio år.
 Vi trodde inte att vi skulle behöva slänga alla öppnade förpackningar i hela skafferiet, men mottfjärilarna hade angripit vår mat mer än vi kunnat drömma om och larver syntes då och då mitt i mathavet på vårt köksbord medan deras hemska nät spridit sig i muslipaket och teburkar. Så vi gav upp. Kastade allt utom oöppnade förpackningar som vi istället torkade av med en trasa.
 Tias gick igenom varenda litet hål i skåpets insida med skruvmejsel och dammsugare. Till och med där hade de byggt bo.
 En vända till IKEA hade han också hunnit med, för att inhandla burkar att hälla allt nyinköpt eller oöppnat skafferiinehåll i. Spännande för en liten Saga.
 Och för hennes mamma som blev döförtjust i dessa supersnygga plastburkar.
 Lyxfika sedan med bär och glass på balkongen.
 Supergott.
 Och vi var verkligen värda det.
 Sen fortsatte vi med röjet. Jag diskade alla burkar, Saga hjälpte sin farmor med maten...
 ... och Tias höll sig i skafferiet. Sanerade och sanerade...
 Efter en middag på balkongen tog han hyllorna ovanpå kyl, frys och skafferi. Vi bytte slutligen plats på skafferivaror och porslin.
 Saga, som för övrigt har på sig klänningnen hon fått när Tias var på IKEA och vi brudar tagit en sväng i gallerian fick lite godis. Klänningen fick hon av svärmor som också köpte små kläder till nyfödingen!
 Jag och Tias jobbade i köket till halv tolv på söndagsnatten. Jag hade redigt ont i hela kroppen och var rädd att drömma mardrömmar om de hemska skafferiinkräktarna när jag lade mig för natten. Och vi har dubbelkollat skåpen massor med gånger redan. En hemskfjäril på vift i köket smällde Tias igår. Nu hoppas vi med all kraft att det inte finns nått ägg eller annat läskigt kvar av dessa mardrömsdjur. Kommer de tillbaka får vi kontakta anticimex.


Inga kommentarer: