torsdag 8 september 2011

Infomöte på BB Stockholm

 I kväll bar det av mot Danderyds Sjukhus.
 Min mage, som i morgon går in i vecka 38, var långt ifrån den enda bebismagen som vankade in i aulan för två timmars information om BB Stockholms verksamhet, förlossningar, smärtlindring och grejer.
Roligast var bilderna på syrran, Erik och Alvar som plötsligt dök upp i storbild. Tyvärr bara två bilder. Jag som väntat mig betydligt fler! Men det här var ett möte för omföderskor, och mötet för förstföderskor är tydligen längre och rymmer antagligen fler bilder.
Lite läskigt var det också förstås att gå igenom alla förlossningsfaser. Jag får lätt svimkänslor av att tänka mig in i skeenden som över huuvud taget har med kroppen att göra. Så jag trängdes med Tias, drog in luft via näsan ála profylax-style och gjorde små försök med att stundvis kollra bort mig.
Vi ska på samtal på söndag och prata med en barnmorska angående min förlossningsrädsla. jag känner mig inte skräckslagen längre men det kanske kan vara bra med ett samtal ändå. Mest rädd är jag att det ska hända något med barnet. Det får det bara inte göra. Och så är jag lite rädd att jag ska få panik mitt i förlossningen och inte kunna jobba med värkarna. Jag gissar dock på att det kommer att gå bra. Och mitt absolut största fokus är självklart att få ut en frisk liten bebis. :-)

4 kommentarer:

Luciana Oskarsson sa...

Hej igen!

Kul att du fick vara med på en informationsträff! Där jag bör är bara för förstföderskor!

Bland alla sammanträffanden det som skiljer mellan oss är att den här blir mitt första snitt för bebisen sitter! Jag är så rädd att själva läkningsprocessen tar lång tid eller jag får nån infektion!! Minstingen är den som är lika gammal som Saga men det här är mitt femte!! Man vill orka!!

Hoppas det går bra för oss båda!! ;)

Unknown sa...

Ja det hoppas vi verkligen! :-)

Läkningsprocessen är ju lite dryg efter kejsarsnitt. Annars tyckte jag att alt kring snittet gick väldigt bra. Dock skönt att slippa snittas när man har fler barn, mest för att man vill lyfta de större och så. Är man snittad ska man ju i två-tre månader inte lyfta mer än bebisens tyngd.
Men jag har faktiskt pratat med en fembarnsmama som fött två med snitt och som fuskade med de där reglerna och tyckte det funkade bra ändå.

Lycka till, det går säkert bra!!

Luciana Oskarsson sa...

Det känns bra att höra det! Jag ska försöka vila så mycket som möjligt medan maken är hemma,min mamma hjälper till oxå första dagarna. Sen får vi se!

Jag har inskrivningssamtal imorgon och om allt är som förut (och det är för jag känner bebisens huvet uppe)då blir det snitt redan på onsdag. Helt otroligt! Lite lyxigt ändå att veta när bebben kommer!!


Mvh Luciana

Unknown sa...

Ja, jag tyckte det var jättelyxigt och skönt att ha en inbokad tid. Fick dock tiden bara fyra dagar före bf, så värkarna han sätta igång. Det var det enda negativa. Bra att du fått en tid så snart!!
För övrigt är det lite gosigt att känna bebisens huvud (genom magen) som man gör när bebben sitter i säte.
Jag känner tydligt att min ligger med huvudet nedåt denna gång. Det känns verkligen annorlunda.

Stort lycka till!!!