måndag 19 september 2011

Country och irländskt i en fantastisk mix

Dan Tyminski är en av mina stora idoler. Jag älskade hans musik innan jag ens visste om hans existens. Jag hade bara sett filmen "Oh Brother, Where Art Thou?" där några förbrytare i USA, med George Clooney i en av rollerna, rymmer från ett fängelse och gör oväntad succé som countrysångare då de kallar sig för The Soggy Bottom Boys och framför "The Man of Constant Sorrow". Det visade sig Dan Tyminski var den suveräna rösten bakom låten och att låten kunde hittas på en CD med Alison Krauss & Union Station. Vi har lyssnat massor på dem i flera år nu. Och när Dan Tyminski släppt något soloalbum har det varit lika suveränt bra. Här om kvällen hittade Tias det här klippet. En av mina favvolåtar med Tyminski, som han nu gör tillsammans med ett irländskt gäng, Transatlantic Session. Superbra är det så lyssna och NJUUUT! Som bonus får ni även "The Man of Constant Sorrow" med The Soggy Bottom Boys alias Dan Tyminski!

Inga kommentarer: