söndag 18 september 2011

Söndagsmys med vackra naglar på Ulriksdal

 I morse hade vi det riktigt mysigt. Jag gick upp med Saga före sju efter en i och för sig jobbig natt med för lite sömn och en orolig dotter som kommit över till vår säng och haft svårt att somna om liksom modern. När Saga åter vaknade halv sju var hon så kelig och go att det trots allt inte var någon sak att gå upp med henne.
Hon drack sin flaska välling, och vi åt frukost vid halv tio. Snart kom pappan upp och deltog.
Lillskruttan är obotligt fascinerad över att titta på när jag sminkar mig.

I morse ville hon titta på mina nagellack och det slutade med att jag målade naglarna på både henne och mig! Lite tidigt kanske, hon är ju bara två år och tre månader men vi tjuvstartade i och för sig redan i sommar. Bus!!! Fint blev det i alla fall.

Under turen ut till Ulriksdals Slottskafé fick Saga leka med de härmande gubbarna i min iPhone och idag var det hunden som gällde, ""Talking Ben". Saga hittade på tokiga fraser och melodier som fortsatte ute i vagnen, sjöng i högan sky för att vovven sedan skulle härma henne i slow motion.
 Tyvärr fick vi gå en bra bit i regn innan vi kom fram till kaféet.
 Skönt ändå att få komma ut tyckte jag.
 Mindre roligt när man får svaret "Nej." på frågan om de hade någon mat för vår äggallergiska dotter..!
 Linssoppan var dock äggfri... men inte i barnvänligaste laget. Så det blev mackor för dottern, soppa för pappan och laxpaj för mig.
 Efter maten hade det slutat regna. Vi hittade roliga leksaker ute och Saga fick spralla loss ordentligt.
Kul för oss allihop!
Jag och Saga fick våra vackra naglar fotograferade.
Mina lite ovanligt crazy då jag målade ena handens naglar i en mysko höstig gul-orange nyans först innan jag tyckte det såg väl nog galet ut!
 Vi passade på att dokumentera magen också, som ju tog med mig in i vecka 39 i fredags!
 Sedan gick vi en promenad.
 Tittade på vildsvinsstatyerna som Saga tyckte liknade noshörningar...
 ... sprang, luktade på blommor och myste.
 Saga verkligen njöt av att få springa loss utomhus.
 Och jag med. Som jag suttit hemma i lägenheten dessa dagar och längtat ut i höstluften.
 Tias hittade en barkbit och började skapa.
 Dottern var nyfiken till tusen.
 och snart var barkbåten färdig för sjösättning.
 Snyggt!
 Saga ville ner till vattnet men fick inte.
 Och båten klarade sig i alla fall en liten stund.
 Sen gick vi mot bilen.
 Och for hem.
Jag har sedan fått vila lite medan Saga och Tias bakat chokladsnittar. Sedan har vi läst, ätit, satt upp en hylla och joxat.
Under fixandet av dessa bilder samt blogginlägg har jag hunnit prata med både Ankis, mamma och Christer samt sett på "Moraeus med mera" och hemska "Mördare okänd", hua!!! Bebben i magen har levt om extra mycket i de läskiga passagerna.
Nu väntar sängen och i morgon hemmadag med Saga då dagis är stängt. Ankis ska komma hit vilket jag uppskattar. Saga är ju helt fantastisk. Men det som känns jobbigt är eftermiddagarna då jag blir extremtrött och Saga trött och arg. Då är det skönt att ha hennes bästa lekkamrat på besök.
:-)

Inga kommentarer: