onsdag 27 augusti 2008

Ruskad och skakad

Lika trött denna kväll... Puh...
-Men ack så roligt jag har haft! -Idag som TV-fotograf på Stockholmsredaktionen, dvs ute på vift i Nacka där jag gått loss ordentligt med kameran och träffat en polis och en Folkets Hus-entusiast, fotograferat nyuppbyggning av Folkan samt rivning av en skola. Där gick en gubbe förbi och muttrade; "Den borde de ha rivit för länge sen..."
Sen klippte vi ihop det och jag bara myyyste för att det kändes så inspirerande! I looove my job! -När jag får göra riktiga inslag och låta inspirationen flöööda!
När jag skulle hem var jag dock supertrött och hade huvudvärk. Var helt stirrig... Trött...
Piggades upp av Povel Ramel på TV. Varrenda gång jag ser honom blir jag alldeles häpen över hur bra han är! Man börjar liksom spontant asgarva när man minst anar det! Haha...

Men sedan blev det alvar. Den danska dokumentären "En kapplöpning med tiden" drog igång och kastade oss in i en värld långt borta... för hemsk för att greppa. Afrika. Aids. Nära mötte vi barnen som kommer att förlora sina föräldrar inom två år... Den aidssjuke pappans tårfyllda ögon... den tioåriga dottern som beter sig som fem och håller sig nära sin döende mor medan de andra barnen leker runt omkring... Vi träffar den 15-åriga flickan som prostituerar sig för 4 kr per kund. Hon måste ta 15-20 kunder om dagen för att ha råd med hyran. Har hon råd att säga nej till en man som vägrar använda kondom? Undrar om hon ens har råd att äta sig mätt... 12 miljoner barn i Afrika har mist någon av sina föräldrar i aids, siffran kan stiga till 18 miljoner inom tre år. Vi måste göra nåt! Massor!
Tänk vad man bara lever sitt liv och deppar för skitsaker... Vi har det ju så löjligt bra! Och tänk vad pengar kan göra skilnad! Jag måste börja donera. Jag lovar att kolla upp det imorgon.
Vi syns då! Sov gott!

Inga kommentarer: