söndag 13 december 2009

Världens sötaste Lucia!!!

Idag har det varit en stor dag för familjen Frid Tallroth; Sagas första Lucia. Hon firade med att sova länge och sedan dressa om till universums finaste Lucia.
Så söööt! Man kan inte tro att hennes Lucialinne är en sovpåse från farmor... i storlek 50!Jag och Tias var världens malligaste föräldrar förstås. Och Saga fick lussa för mormor, morfar Christer och Ulla på Skype innan Skånefolket och Ankis dundrade in. Massor med bilder togs på älsklingen förstås. Och många kramar och pussar fick hon medan vi fikade med lussekatter och pepparkakor.
Jag gick ner på Ica en sväng i kväll. Med min lilla Lucia i vagnen. Hihi, synd att det var så lite folk ute. Nästan inga såg henne.
Sedan hände något konstigt. Saga somnade i babysittern! Halv åtta! Jag lyfte upp henne och hon somnade om i min famn. Hon sov när jag tog av henne det röda sidenbandet och satte på henne pyjamasbyxor. Hon sov när jag lade ned henne i spjälsängen. En vag förhoppning hade jag... om att hennes dygnsrytm skulle kunna börja likna andra bebisars. Att hon kanske kanske hade somnat för natten...
Men det blev istället som jag befarat. I ett känsligt ögonblick. Smörkolan puttrar på spisen och chokladen smälter i vattenbadet. Ur högtalarna närmar sig O Helga Natt de grande finale. Musiken tilltar, jag gör ett kulprov och inser att kolan måste hällas upp snart för att inte bli stenhård. Jag rusar till sovrummet för att titta till min bebis som vrider lite på sig och öppnar ögonen. Folk fall nu neder! Jag rusar till köket, rör lite i kolan och rusar tillbaka sovrummet. Saga har börjat gråta. Jag måste ta upp henne. Tröstar så effektivt jag kan, rusar med älsklingen till köket och sätter ned henne i babysittern. Grabbar tag i kolakastrullen. O helga NAAAT. Kolan flyter ut över bakplåtspappret, jag ropar på Tias som får skrapa kastrullen och trösta dottern. Sen var allt frid och fröjd. Saga var pigg. Förstås. Vi fikade och Saga och Tias höll mig sällskap när jag slog in alla smörkolor i papper. De blev himmelska!!! Perfekta på alla sätt och vis.
Receptet på "Världens godaste smörkolor" är Leilas och finns här!
Jag har gjort dem en gång förut. Jag tror det var två år sedan. Och jag misslyckades totalt. De blev hårda som sten. Nu har jag lärt mig att koka på lägre värme. Det gör susen!
Kram och god natt på er!
Nu vill jag göra som resten av familjen och stupa i säng!!!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen en otroligt söt lucia!
Ha det gott!/ Therese

Anonym sa...

Det var den sötaste lucia jag någonsin har sett. Har redan tapetserat väggarna på jobbet med bilderna.
Mormor

Anonym sa...

Åhh min lilla goding. Så himla fin och förklarad på något vis. Sagolika Saga!
Kram från moster!

Unknown sa...

Ja, visst är hon underbar!!!