måndag 14 december 2009

Snö, godis, vaccin och gran.. puh!

Chokladbräck med polkagrisar är bland det mest lättgjorda julgodis jag gjort. Jag började igår med att smälta 200 gram mörk blockchoklad och breda ut den på ett bakplåtspapper på en plåt. 1 msk olja skulle jag ha rört i också, men det glömde jag.
Idag när Tias kommit hem från jobbet och kunde ge Saga lite extra uppmärksamhet fortsatte jag med den svåraste delen, att krossa en deciliter polkagrisar. De här polkagrisarna var visst av det segare slaget. Kanske var det därför de inte ville gå sönder. Jag mortlade dem ett tag, innan jag hällde i de halvkrossade karamellerna i en plastpåse som jag bankade på HÅRT med en bakkavel. Inte så bra eftersom det blev stora jack i kaveln!!!
Så smälte jag 250 gram vit choklad och bredde ut över den mörka innan jag strödde över det silade polkagriskrosset (ville inte ha med "mjölet" som blev).
Sedan var det bara att bryta bitar och lägga i burkar. Mums!
Jag rekommenderar Odenses blockchoklad till julgodiset i år. Supergod vit som mörk. Och billigare än man kan tro! På Ica Kvantum i Solna är den billigast trots kvalitén!
Jag och Saga har haft en härlig dag idag. Vi gick runt sjön i det efterlängtade snövädret och Saga sussade gott i vagnen hela promenaden. Skönt. Mindre skönt var att jag upptäckte att mina kängor var hala!!! Jag hade riktiga problem vissa delar av vägen för nedförsbackarna kändes oväntat farliga även om de var små. Hjulen på vagnen krånglade också. Jag önskade att jag bytt till de stora fasta framhjulen, för det fastnade snömodd med grus ovanför dessa småhjul så det blev tvärstopp flera gånger. Jag fick ta pinnar och peta å krångla.
Väl hemma igen var jag hungrig... men tog mig i kragen och gick till BVC för att kolla om det fans tider kvar för svininfluensa-vaccinering idag. Och det fanns det! Jag fick kalla fötter för det gick så fort. Lilla söta Saga skulle få en spruta, och hon fick komma in i rummet nästan på en gång. Hon drog sköterskan i håret medan jag fyllde i det viktiga papperet. Sprutan fick hon i benet medan hon tittade på en rolig grej med färgat vatten i. Hon skrek till och grät i nån sekund bara, sen var det bra. SKÖNT! Sen var hon piggare än någonsin. Hon fick sitta upp i liggvagnen som vanligt, men hängde sig nu ut och skulle ta på allt hon kunde komma åt. Det var första gången jag känt att hon är på väg att klättra ur vagnen! Hoppas hon är lika pigg imorgon...
När vi kom hem fick hon potatis- och majspuré och såg ut som om hon ville kräkas. Hittills har hon inte visat tecken på att gilla nån mat alls förutom bröstmjölk. Vatten gillar hon, men nappflaskan hanterar hon mindre bra. Ibland undrar jag hur vi ska kunna vänja henne av med amningen...
Tias kom hem med en julgran idag! På önskemål från mig. Så det blev julmys i kvadrat med julgodis och granklädning under kvällen. Saga var fascinerad och ville ta på granen och alla vackra kulor. Om hon lär sig krypa tidigt kan vi få det jobbigt, haha!
Nu är det midnatt och hög tid att lägga sig.
Imorgon hoppas jag att Saga är frisk så vi kan gå på julmarknad i Gamla Stan med Frida och Leia!

Inga kommentarer: