måndag 21 december 2009

Snöig marknad, pyssel och framsteg!

Fjärde advent blev en dag fylld till bredden med julstämning. Snön öste ner som vi aldrig förut skådat i huvudstaden då vi närmade oss Skansen för den årliga julmarknaden.
Härligt! Men galet.
Väl innanför grindarna bjöds det på christmas carols.
Vi gick omkring länge och tog massor med lotter. Vann ett mini-rivjärn, en saltströare och sex söta hjärtan att hänga i julgranen. Ingen matkorg alltså... eller korvbricka... eller ostbricka för den delen.
En strut med minimunkar proppade vi gladeligen i oss medan vi strosade runt bland de fina torgstånden. Vi köpte en ursöt rosa tovad tomte och en julkula i plåt åt Saga och en julklapp till mormor. Sen tog vi en välbehövlig fikapaus. Jag var jobbigt frusen! Smällde i mig en gulaschsoppa och en mugg varm choklad men blev ändå inte varm. Ammade Saga men fick inte upp värmen..!
Lilla älskade Saga var nyvaken efter en lång tupplur i vagnen. Sötast i världen är hon!
Och mest nyfiken. Hon gjorde allt för att få dela lussebulle med pappa, men fick bara slicka liiite...
När vi kom ut började det skymma. Saga var på bushumör.
Ingen av oss visste att det var sista gången hon skulle sitta i liggdelen på sin vagn.
Inte ens hästen som lunkade förbi i sakta mak.
När vi kom hem hade jag gått över 12 000 steg i kylan. Och var riktigt hurven. Först när jag iklädd kofta, muddar och ullscarf slagit in en massa paket åt höger och vänster slutade jag frysa. Saga höll sig varm genom att kräla runt på golvet och prassla med paketpapper. När papperet flög iväg började hon storgråta. Detta upprepade sig gång på gång.
Mycket pyssel bliiir det när julen står för dörren!
Kul att få hjälp med paketinslagningen av en liten go tjej!
När jag klätt av henne för natten kom jag på att jag borde bada henne. Så då fick hon sitta hos pappa, i filten. Mysigt!!!
Jag ammade henne så hon somnade vid nio. Vi har lyckats få henne att somna en bra stund före elva i flera nätter nu. Superbra!!! Sen vaknar hon dock tidigare på mornarna... vilket mest är jobbigt för att jag och Tias aldrig kommer i säng på kvällarna.
Förutom julklappspyssel och adventsfika har vi idag monterat ner liggdelen på Sagas Bugaboo-vagn, för att byta ut den mot sittdelen. Jag fick en liten tår i ögat. Vår lilla lilla Saga har blivit så stor!!!
Jag tror i alla fall hon kommer att tycka det är skoj att sitta lite mer stadigt. Att lätt kunna titta ut och vara med. Att bli fastspänd är jag inte lika säker på att hon kommer att gilla.
Imorgon är det den sista hela dagen och kvällen vi har här hemma innan vi börjar vår resa uppåt. Så det blir nog inte en ledig stund. Puh!
Nu är det hög tid att sova.
Zzzzzzzzzz.........

2 kommentarer:

Tova sa...

Åh vilken sötnos :)
Tiden verkar gå fort med de små, själv tycker jag det är fantastiskt att jag snart ska föda efter att ha gått igenom en oerhört spännande första graviditet.
Hoppas ni får en fin jul :)
kram

Unknown sa...

Tack!
Hoppas ni har det bra och stort lycka till!!!!!