lördag 12 december 2009

Klappköp, frosseri och sena nätter

Vilken helg! Fullt ös kan man säga. Och Saga har fått senare nattvanor än någonsin trots att hon är sååå sömnig redan vid åtta på kvällen. Inget drömläge för två trötta föräldrar.
Igår blev det en heldag på stan för mig och Saga. Vi for in vid kvart i tolv och mötte Ankis, Josefine, Zakarias och Rebecca mitt i smeten. Det blev lunch direkt, på City Kyrkan. Jag och Ankis är ju stammisar där. Vi och pensionärerna. Laxpuddingen för 65 kr är ju underbar, och supergott bröd, sallad och te ingår. Mums!
Zacke, Rebecca och Josefine hade kommit upp från Skåne, och dagens shoppingtur skulle generera i julklappar. Det blev dock mest grejer till dem själva, vilket åtgärdades under lördagen.
Vi överraskade syster på Leksaksborgen också, hela gänget. Riktigt kul!
Jag rådfrågade Elin om julklappar till Saga, fick massor med tips. Hon är bäst!
Den här helt underbara lilla dockan blev jag helt kär i. Jag skulle ha älskat den när jag var liten. Så Saga får den av bara mig.
Och den här superfina handväskan med docka portmonä, bilnycklar och mobil i tyg ska hon få från mig och Tias. Hoppas hon blir glad och kan leka med dockan och handväskan i några år!
När jag ska köpa grejer åt min lilla Saga vill jag så gärna gå på känsla och välja sådant som jag faller pladask för. Hellre färre presenter som är riktigt fina än en massa halvdana grejer. Jag funderar dock på om hon kanske borde få nåt som piper, spelar melodier och rör på sig... Hon behöver ju få stimulans. Jag har bara så svårt att välja ut någon sådan present då de ofta känns ocharmiga och ändå kostar en hel del pengar.
På kvällen förvandlades vår söta dotter till en riktigt god pepparkaka! Det blev middag, glögg och musik för hela slanten. Sagas stora stund var då hon fick plinka på gitarren. Det är nog bland det bästa hon vet.
Väl ikädd pyjamas blev hon Lucia en stund också. Inte lika kul. Men att mumsa på Luciakronan var förstås inte helt fel!
Vi övriga spelade ett kul musikspel som heter Oogachaca. Vi fick det av Josefine och det går ut på att man drar ett kort, sjunger första frasen på en känd låt och så ska någon fylla i med texten som följer. Kul var det, och klockan hann passera midnatt innan Ankis, Ulf, Zakarias och Rebecca åkte mot Spånga. Josefine sov här. Saga somnade halv ett..!!!
Idag blev det en långpromenad in till stan för mig, Tias och vår mycket arga lilla bebis. Hon skrek värre och värre där hon satt i vagnen. Tias fick ta upp henne vid två tillfällen och bära henne länge och väl. Andra gången han la ned henne somnade hon ÄNTLIGEN!!!
Vi gick raka spåret till Fridhemsplan och Clesgöran Brittinger & Bondelid, vår favvo-favvo-affär! Jag tänkte minsann inte prova nåt, men Tias skulle prova några skjortor och jeanspar så jag tog mig några par jeans jag med... och det slutade som det brukar; JAG kunde inte motstå det jag provat, och kom ut med ett par jeans. Det ovanliga var att det blev just ett par riktigt snygga jeans, nåt jag inte köpt på länge länge. Och de var ovanliga då de var mörka och jeanstyget alldeles blankt! Cooolt!
Sen blev det Il Forno. Som sig bör efter en lång stund på Bondelid-butiken. Mezza Luna, mums!
-Och en arg bebis... Vi undrar om hon håller på att få fler tänder eftersom hon har varit så ovanligt stingslig idag! Hon äter på allt också, men det är ju inget nytt.
När vi kom ut snöade det. Saga fick känna snö för första gången och hon verkade tycka att det var lite småmysigt!
Lite i plaskigaste laget tyckte vi, men annars mysigt.
Jag frös väldigt när vi mötte Josefine och for till Solna.
Ikväll har vi druckit lite glögg med Ankis och Ulf och myst med Saga... som inte somnade förrän 23.35! Hur ska vi lyckas få henne att somna tidigare??? Jag blir så trött när jag aldrig kommer i säng! Och jag behöver lite egen tid på kvällen. Vill baka, laga julgodis, blogga, slå in julklappar... vilket resulterar i sena nätter. Gäääsp!!!
Nu är det Lucia. Jag älskar att smyga upp sju på morgonen, tända ljus, göra lite kryddigt te, tina lussekatter och krypa upp i soffan framför Luciamorgon klockan sju. Kanske orkar jag kanske inte. Kanske vill Saga ha sitt morgonmål då och somna om efteråt och sova till tio. Det vore inte så tokigt. Jag kan ju alltid hoppas..!

Inga kommentarer: