onsdag 16 december 2009

Mjölkchokladtryffel med crisp

Sjätte julgodiskoket för mig detta år är nu kokat och smakat. Mums blev betyget även denna gång!
Jag ville göra en tryffel som skiljer sig från alla tryfflar jag gjort tidigare. Så det blev en mjölkchokladtryffel med crisp, även detta recept från Vinterns söta!
Först skulle det smältas 0,5 dl socker tills den karamellfärgats. Då rörde jag i 1,5 dl Rice Crispies. Det skulle i sin tur bredas ut på en smord plåt.
Så värmde jag 1 dl grädde, 1 msk honung och 200 g mjölkchoklad, bruten i bitar, under omrörning tills chokladen smält. Smeten fick sedan svalna i rumstemperatur medan jag åt köttbullar.
Sedan hackade jag Rice Crispies- plattan som stelnat och rörde ned den i chokladsmeten.
Sedan bröt jag mot allt det jobbiga... "Stelna i kylen, rulla bollar med kakao på händerna, stelna igen och sen chokladdoppas..." Det skulle ju ta en evighet!!! Så jag var lite wild and crazy och klickade ut smeten i de snygga metallicröda pappersformarna från Lagerhouse, ställde in brickan i kylen och funderade på mitt nästa drag...Jag tänkte att det kunde bli fint med marmorerad choklad över alltihopa. Så jag smälte mörk och vit choklad i olika vattenbad innan jag mixade dem. Snyyygt! Men chokladen blandades lite väl mycket när jag portionerade ut den i formarna, så resultatet blev på de allra flesta pralinerna smått misslyckat. Med facit i hand vore det snyggast om jag bara hade smält vit choklad och sedan ringlat den över tryffeln så det blivit tunna vita chokladränder.
Det blir nästa gång.
Nu kan jag glädjas över hur god tryffeln blev. Och över att min dotter somnat kvart över tio ikväll! (Efter att ha ammats i ett mörkt sovrum i 45 minuter, men ändå!)
Natti natti!

Inga kommentarer: