torsdag 17 december 2009

Snö, majspuré och snart Gotlandsresa!

Idag vräkte snön ned i Stockholm. Och i nästan hela Sverige. För en gångs skull kommer snön lagom till jul vilket gläder de flesta av oss. Det blir ljusare ute och mer julstämning.
Jag tycker att det är härligt. Jag var inställd på en förmiddagspromenad idag... men då snön plötsligt rusade åt sidorna snarare än uppifrån och ned bestämde jag att jag och Saga skulle stanna inne.
Vi skulle ändå till stan på eftermiddagen så det fick räcka.
Saga hade för ovanlighetens skull vaknat redan 7.43, och kunde inte sova middag utan vagnpromenad... Men vi hade mysigt ändå, och jag fick viktiga saker gjorda.
-Jag fixade vår lilla familjs Gotlandsresa över nyår, med båt, hotell och allt! Jag och Tias firar tio år på nyårsafton, så vi ville göra något speciellt. Och vi tillhör ju den ringa skara svenskar som aldrig varit på Gotland.
Hotellpremien från Coop gav oss idén och gör att vi får bo billigt men ändå fint och lyxigt i Visby. Underbart! Vi ska äta ute och bara mysa.
Jag var på ett strålande humör när jag värmde på potatis- och majspuré åt Saga, rörde i lite Milda Culinese och började mata. En portion stor som en iskub och det gick halvdåligt eftersom Saga inte ville öppna munnen! Efter en stund upptäckte jag att enda sättet att få henne att gapa var att låta henne ta tag i mitt lillfinger och själv föra skeden till munnen. Det funkade, och snart gapade hon av egen fri vilja!!! Då var maten plötsligt slut, så jag värmde en ny liten kub. Och hon åt jättebra! Mitt humör steg ännu mer. Matningen har varit mer ångest än glädje hittills. Om Saga plötsligt börjar tycka om mat känns livet lättare. Hoppet om att kunna börja vänja henne av med amningen stiger framför allt. Och jag känner att jag vill kunna ersätta bröstmjölk med mat snart... så jag kan gå ut i några timmar på egen hand utan att det blir kris!
När den lilla portionen nästan var slut fick det räcka, tyckte Saga.
Jag ville också äta, så jag kom på den smarta idén att sätta Saga i bebiskorgen!
Den har hon sovit och vilat i när hon var nyfödd. Och nu behöver hon lite hjälp med att sitta, så den här lösningen var ju perfekt!!!
Jag och Saga var inne i stan efter halv fyra. Jag skulle gå från Kungsan till Östermalmstorg och Leksaksborgen... och det var nästan omöjligt att ta sig fram i snömodden! Jag kämpade mig svettig och kände mig mer och mer som en barnvagnsfascist för varje steg jag tog. Jag blev rosenrasande på Stockholm. Icke-fungerande snöröjning, folk som går i vägen fastän jag har det så tungt och besvärligt, avgaser och cigarettrök. Och när Saga just somnat tutar en buss! -För att sedan köra fram och ställa sig tvärs över övergångsstället lagom till grön gubbe!!! Så jag fick gå genom ännu mer snömodd och runt nåt räcke... Morrrrr.....
Vi träffade syrran på Leksaksborgen sen. Lämnade tillbaka tomten som Saga kraschat.
Sen fick guldklimpen nya sandaler på Trollskor. Till i sommar. De hade kostat 599 och var nedsatta till 180 kr, man måste ju passa på!
Mötte Tias, gjorde lite julklappsärenden och for hem
Har fixat och donat med klappar och grejer. Projekt. Jobbigt.
Julstressen har grabbat tag i mig med hull och hår och jag vet inte hur jag ska komma loss. Jag har ju bara för mycket att göra!!!
Jag lyckades söva Saga till halv tio i alla fall. Skönt att vi klarat att lägga henne tidigare och tidigare nu två kvällar i rad... Nu hoppas vi det fortsätter i rätt riktning!

Inga kommentarer: