måndag 28 december 2009

Titta, en tand!!!

Vackra Trönö... (utsikt från köksfönstret)Men nu är vi hemma i Solna igen. Resan gick riktigt bra och vädret var inte alls så farligt som vi trott. Det som var jobbigt var att Saga var så ledsen. Hon har börjat få en hörntand i överkäken. Precis som jag fick när jag var bebis. Passande nu, i dessa vampyr-trend-tider. Det syns ännu bara som en vit skiftning. Men jag tror det gör lite ont. Och kliar. Så det blev stopp på Gävle Bro efter att Saga skrikit i en kvart så tårarna sprutade. Stackars. Syrrans familj hade också stannat där, så vi hann heja på dem innan de for vidare. Efter foccacia (inte god), amning och blöjbyte somnade Saga i bilen, för att vakna lagom till Uppsala. Lika ledsen som förra gången. Det blev alltså fika hos Ankis också. Sen for vi hem.
Hem ljuva hem. Trots att vi haft det UNDERBART i Trönö i jul var det så skönt att komma hem. Saga blev jätteglad, fick ligga på en filt och leka med sina julklappar medan jag och Tias packade upp och lagade mat. Hon har fått smaka äppelgröt för första gången och även fått uppleva sin första tandborstning.
Så mycket händer nu. Det största av allt är hatt Saga börjat härma ord!!! Det hände första gången på julaftonsmorgon. Vi sa "titta" upprepade gånger och hon försökte säga efter, vilket hon lyckades med! Flera gånger! Emellanåt låter det som "tia" och "ia", men sen kommer det; "TITTA!" Hon har sagt "titta!" massor med gånger under julhelgen, och även om hon inte förstår vad det betyder har hon lärt sig säga ordet med vår hjälp. Hon vet att ordet finns och hon kämpar tills hon får till det. När jag var sex månader och en vecka sa jag "docka", "hagga" och något till ord, så jag hoppas hon fått min tidiga prat-gen!
Igår klädde vi på Saga det söta rutiga förklädet som hennes moster hade i ettårsåldern. Så sött!!!
Och så fick hon leka med mosters gamla pussel, till råga på allt. Lite nostalgi!
Koncentrerad bebis. Sötast i världen tycker jag!
Nu började hon bli trött. Så jag och Tias tog ut henne i vagnen på en promenad.
Massor med snö hade kommit under annandagen. Mormors hus var inte sig likt.
Alvar och Oscar hade skoj i snön med pappa Erik. Men det var i kallaste laget, så de gick snart in.
Jag och Tias gick en ganska lång promenad. Mina ben värkte av kylan... så vi skyndade oss hem sen.
Idag har det fortsatt att snöa. Vackert men jobbigt. Här i Stockholm ligger snön kvar på vissa ställen. Annars är det svart snöslask. Då föredrar jag vita vidder. Imorgon ska kylan komma tillbaka och allt kommer att frysa. Lite väl spännande. Hoppas allt vatten hunnit rinna av taken så vi slipper alla farliga istappar.
Nu måste jag sova, ifall Saga tänker göra som igår natt, amma varannan timme!

Inga kommentarer: