söndag 29 november 2009

Sagas snörvliga advent

Inatt blev Saga förkyld. Det är inte så farligt, men hon är snorigare och hostigare än hon någonsin varit, så det är lite jobbigt för henne.
Imorse låg hon och vred sig i sängen, drog in snor och hostade, började nästan gråta... jollrade... tills jag och Tias gick efter NäsFridan. Förra gången vi använde den skrattade Saga för att det kittlade i näsan. Det var tyvärr inte lika kul nu när snoret satt så långt in. Men det blev mycket bättre för henne efteråt.
Det var ett strålande väder ute så vi gick upp, gjorde oss i ordning och gick ut med Saga i vagnen. Det var massor med folk som tog advents-promenader runt Råstasjön. Svanar väste åt hundar och det var livat värre.
När vi kom hem lade sig plötsligt en vit dimma över hela Solna!
Vi såg inte till Sumpan längre. Inte ens till Solnavägen såg vi!
Och solen såg helskum ut! Som en måne ungefär. Vi var riktigt glada att vi gått en förmiddagspromenad.
Nu satte vi igång med matlagning och städning igen. Och mitt i allt ihop bjöd Saga på lite bajs-cirkus..!
Vid fyratiden kom Ankis och Ulf på glögg och adventsfika. Vi öppnade Blossas årgångsglögg 09 med mandarinsmak och den var supergod tycker jag! Sedan blev det kaffe, yogi-te och mina himmelska lussebullar som även Ankis och Ulf föll för. Vi körde julmusik som jag hittat på Spotify. Sting, Ella Fitzgerald, Ainbusk... Jag ÄLSKAR julmys med tända ljus och julmusik.
Saga underhöll oss samtidigt med joller, spex och snörvel. Stackars. NäsFridan åkte fram igen, men den är inte populär.
Sedan så fort Ankis och Ulf åkt hem fortsatte jag och Tias att städa. Och så bakade jag bröd till julgröten vi åt halv tio på kvällen. Vi försökte mata bebisen med banangröt samtidigt som vi åt, men det gick inte så bra. Hon sög på haklappen och blev snart jättearg! Det gick bättre att amma henne kan jag säga. Då somnade hon. Hoppas hon får sova gott inatt nu.

Inga kommentarer: