fredag 13 november 2009

Mera puré och vacker höst!

Idag gjorde jag ett andra försök att ge Saga barnmat. Denna gång var hon var hon piggare, och jag hoppades att hon skulle vara laaagom hungrig för att nyfiket smaska i sig potatis- och palsternackspurén. Haklappen struntade vi i på grund av gårdagens bravader.
Videokameran var dock laddad och satt på stativ och stora Canonkameran höll jag även denna gång i ena handen medan jag räckte fram skeden med den andra.
Lite fler grimaser blev det idag, men Saga såg mest förvånad och lite smått irriterad ut. Hon verkade undra varför jag utsatte henne för detta spektakel. Mata henne med nån konstig sörja på sked??!? Konstigt. Hon smakade lite undrande medan hon försökte fånga skeden med handen. Maten ploppade dock ut igen efter en liten stund. Hon hade fått en egen sked att leka med men den var mindre intressant. -Det var ju inget klägg på den! Efter ett antal matningsförsök tyckte Saga att nu fick det banne mej räcka!!! Så hon började gallskrika i högan sky. Jag fick ta upp henne förstås, och den enda tröst som fanns var att låta henne amma. Lilla gumman...
Efter mera amning, blöjbyten och sångstund i soffan kom vi ut på en riktigt härlig promenad runt Råstasjön. Jag trodde jag hade tröttnat på den rundan. Men idag var det vackert. Solen lyste och himlen var mystiskt mörk...
Jag blev riktigt fotoinspirerad av det härliga ljuset och årstidsskiiftningen.
Saga sov middag i vagnen.
De här vasstråna är välfotograferade. När isen har lagt sig brukar hägrarna stå i vassen och se skumma ut.
Det var bara fyra grader varmt ute, men solen värmde skönt.
När jag varvat sjön stötte jag på en gatlykta med känselspröt!!! Den måste dokumenteras, tänkte jag innan jag gick hemåt.
Ikväll har vi fredagsmyyyyyst riktigt. Tias gjorde en kycklingröra med mango efter ett recept som var med i senaste Mersmak. Supergott blev det!!! Sen fikade vi med chokladmousse... och efter nio åt vi ostbricka med de godaste TUC-kexen (paprika- och pepparsmak), härliga rosmarinkex, vitlöksostar och päron framför TV:n. Underbart! Och kul att titta på Idol... och halva Skavlan.
Saga ville dock inte somna. Förut har vi kunnat lägga henne och hon har varit nöjd och glad tills hon somnat oavsett om hon legat vaken i tio eller fyrtiofem minuter! Men i förrgår slutade hon med det. Nu börjar hon gråta ynkligt och blir glad och nöjd först när vi lyfter upp henne. Amning är det bästa sättet att få henne att somna. Så jag matade å matade... först i vardagsrummet... sen i sängen... tills hon äntligen somnade kvart i elva.
-Precis så jag hann se att Eddie åkte ur Idol.
Ha en härlig helg nu alla!!! -Trots molnen som hopar sig över oss. Vi får höstmysa i kvadrat, så står vi nog ut. Tänd ljus, ät gott och kramas massor!!!
;-)

Inga kommentarer: