måndag 23 november 2009

Saffransbullar och star quality!!!

Ikväll har jag bakat mina coolaste saffransbullar hittills. Jag ville få dem höga och saftiga med kafé-känsla, så jag lade ner dem i muffinsplåtar. Och det funkade!!! Jag brukar göra bullar med kardemumma i, men ville i år testa mandelmassa. Så jag hittade det här receptet:

Saffransbullar med mandelmassa
ca 24 stora bullar

100 g smör
5 dl mjölk
1 dl socker
1 tsk salt
0,5 g saffran
50 g jäst
12-14 dl vetemjöl

Fyllning:
100 g smör
250 g mandelmassa, riven
3 msk socker
0,5 g saffran
1 msk vit sirap

Till garnering:
Hackad mandel
pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret till degen och blanda med mjölk och saffran. Värm till fingervarmt, och häll över den smulade jästen. Rör tills jästen har löst sig. Blanda ner salt, socker och mjöl, och arbeta till en jämn och smidig deg. Den ska släppa bunkens kanter, men det är okej om den fortfarande är lite kladdig.

Jäs i ca 40 minuter.

Vispa ingredienserna till fyllningen med elvisp tills den är mjuk och smidig. Kavla ut bulldegen till en rektangel, och bred fyllningen ovanpå. Rulla ihop från långsidan, och skär i jämna skivor.

Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper (eller gör som jag och lägg dem i bullformar i muffinsplåtar), och jäs i ca 30 minuter. Strö över (mandel och) pärlsocker, och grädda på 250°C i 7-8 minuter.

Supergoda blev de! Lite mysko med saffran även i fyllningen, och 35 kronor dyrare i tillverkningskostnad, men det förstärker ju saffranssmaken vilket är kul!

Inatt kunde jag inte sova. La mig kvart över ett och somnade ungefär kvart i fyra!!!!! Drygt! Jag tänkte på allt jag måste göra, idéer hit och dit... Tog en nattmacka när klockan var tre.
Det blev ungefär fem och en halv timme sömn för mig på hela natten, så jag hoppas sova bättre inatt. Det värsta är att jag lätt kommer in i en ond cirkel när jag har sömnsvårigheter. Jag vet vad jag inte bör tänka på och bara därför dras tankarna dit. -Till sådant som håller mig vaken. Och håller jag på att somna tänker jag "OJ, JAG HÅLLER VISST PÅ ATT SOMNA! DET VAR VÄRST! Eller??? Somnar jag verkligen...??!!!" Och där avbryts insomnandet.
Nu ska jag lägga mina lussebullar i frysen. Ni får lite Star Quality, och så önskar jag eder en god natts sömn och många goda lussebullar i framtiden!
;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan baka du....jag ska skicka en bild på min kladdkaka till dig, och du kommer att tycka synd om din mor....

Anonym sa...

Men himmel vad god bullen va! Mamma, det kommer bättre bakdagar ; )

Unknown sa...

Hahaha, ja å kladdkakan var ju tydligen god i alla fall. Det är ju huvudsaken!
=)

Lussebullar recept sa...

Tack för receptet. :)