tisdag 10 november 2009

NäsFrida, en skojig manick!

Snorig å febrig har jag varit idag. Usch och fy. Så det var skönt att Tias var hemma en sista dag på sin förkylning.
Saga har varit piggare och mindre snorig än igår, då NäsFridan fick göra premiär! En NäsFrida fungerar så att man stoppar in en liten plastpip i bebisens näsa. Pipen sitter på en behållare och i andra änden av den finns ett filter. Därifrån leder en liten slang till munstycket man suger i för att få ut snoret.
Det hade kunnat bli skrik och kalabalik då vi tog fram denna snorsugande manick. Och lite äckligt också, befarade vi. Men det gick över förväntan. Saga tog tag i slangen och vred ihärdigt på huvudet, men när jag lyckades föra in den blå pipen så smått i hennes näsa och Tias började suga skrattade hon till förvånat. Hon verkade osäker på om hon skulle fortsätta vara glad eller börja gråta, men när vi gjorde ett nytt sugförsök skrattade hon ljudligt! Så vi lyckades få ur lite genomskinligt bebissnor ur båda näsborrarna och Saga var minst sagt glad och nöjd.
Saga är exakt fem månader gammal idag, och vi har firat det med lyxchokladmuffins med grädde och krossad Marianne. Igen. Det blev en hit! Saga missade dock firandet då hon slagit rekord i att somna tidigt; kvart över sju!!!
Då hon inte sovit sedan tio imorse var hon så trött att hon just slagit skallran i huvudet på sig själv och börjat gråta. Så jag tog på henne jamasen och ammade henne och vips så sov hon! Hon vaknade till snabbt när jag lade henne i spjälsängen men somnade om lika fort.
Nu återstår att se när hon tänker vakna för första nattmålet... och när hon vill gå upp imorgon bitti! Jag ska lägga mig strax, för att hinna sova så länge som möjligt. Jag har ju trots allt feber.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas du kan somna!
Krya på er å kramar!
Syster