fredag 11 september 2009

Saga tre månader

Idag har Saga varit riktigt duktig. Hon har varit på BVC och fått två sprutor, en i vardera låret varav den ena svider mer än den andra. De innehöll det vaccin som man ger alla tremånaders- bebisar.
Jag hade gruvat mig för den här dagen. Man vill inte att ens bebis ska bli stucken i benet och få ont. Så ont att hon skriker och gråter otröstligt. Det känns läskigt, för Saga förstår ju inte vad det är som händer. Och det är jag som har tagit dit henne. Stackars barn...
Men som mamma är det bara att bita ihop, krama, trösta, mata, titta på fiskarna ovanför skötbordet...
När jag lämnade BVC somnade Saga i vagnen. Skönt. Jag passade på att kolla på lite fleeceoveraller inför vintern innan jag sprang mina ärenden på Clas Ohlson och Apoteket. Köpte Alvedon för bebisar och en bra termometer ifall Saga blir dålig av vaccinet. Hoppas det inte blir så farligt.
Saga är tre månader och en dag idag. Hon fick en leksak igår på tremånadersdagen. Idag ska vi fira med en god middag. Vi har klarat av den första tiden och hon är frisk och kry!
Vi älskar henne över allt annat och hon utvecklas hela tiden. Hennes personlighet växer fram allt tydligare och min kärlek växer och växer. Jag älskar henne mer än livet självt. Att fnusa på hennes tussiga huvud och att hålla hennes lena små händer. Att möta hennes blick och se in i de glittrande ögonen. Det är lycka.
Sagas personlighet framträder mer och mer. Hon skrattar så det kluckar ibland och besvarar nästan alltid våra leenden. Men så vänder det och hon gråter med full inlevelse. Ofta för att hon är hungrig. Hon älskar att leka med mina händer. Då formas munnen till en liten näbb medan ögonen blir stora. Hon drar i mina fingrar åt olika håll. Utforskar. Tittar. Känner. Hon fick en docka i doppresent av sin gammelmormor. En tygdocka med långa, smala armar och ben. Den har hon utforskat många gånger. Hon känner, smakar och suger på den så den blir alldeles våt.
Saga, vår lilla tjej som ändå blivit så stor...
Hon väger 6570 gram nu och har blivit hela 60,5 cm lång. Hennes huvudomfång är 40,4 cm.
Jag lever mig in i Sagas värld. En värld som blir större och större vilket för med sig rädslor. Igår råkade jag skrämma henne med hårtorken, och imorse skrämde jag henne igen då jag körde igång en Youtube-video på mobilen när hon höll på att somna om. Förlåt!!! Hon började gråta så tårarna skvatt.
Nu sover hon i vagnen. På väg att vakna. Jag ska försöka äta innan Saga blir hungrig. Min duktiga lilla tjej!

Inga kommentarer: