torsdag 6 oktober 2011

Älskade lilla Agnes

 Vår minsta lilla älskling har nu fått ett namn. Det namn vi kallat henne redan i magen och det namn jag sade med kärlek då jag tog henne i mina armar första gången; Agnes.
Efter att Agnes fötts fick vi för oss att vi skulle fundera på lite fler namn... Och mest har vi fnulat på Tyra, Linn, Elsie och Alva. Det kändes lite jobbigt att inte ha ett namn. Vår lilla älskling hart fått heta "bebisen" och allt möjligt då det inte råkat bli Sagis... så när storasyster Saga berättat för en fröken på dagis att hennes "lilahyttej" heter Agnes, bestämde vi oss. Det är ju ett sådant fint namn.
Agnes har ingen riktig dygnsrytm än. Snarare en 48-timmarsrytm. Hon har ett sovdygn och ett vakendygn. Nu är vi i slutet på ett sovdygn. Men mellan de långa sovstunderna har hon varit riktigt vaken idag. Hon har till och med härmat  mig när jag räckt ut tungan. Sådant är STORT för en mamma. Snacka om kontakt!!! Och kärlek.
 Ute har regnet öst ner. Och medan det smattrat på rutorna hart vi legat utslagna i soffa, säng och bebiskorg, Tias, jag och Agnes, medan Saga varit på dagis.
 Sedan har vi gosat och kommunicerat.
Hungrig har hon varit emellanåt minsann, Agnes. Ganska ofta. Eller väldigt ofta. Och amningen gör fortfarande svinont. Efter någon minuts ammande känns det dock bättre. Och emellan matningarna har pappa fått gosat en hel del.
Myyys!
Jag har haft fortsatta problem med mina bristningar för övrigt. Var på BB Stockholm både i måndags och igår. Har ju knappt kunnat kissa vilket resulterat i mycket gråt och frustration. Ont som knivar har det gjort. Inte konstigt då jag haft en stor öppen såryta med infektion i samt påbörjande urinvägsinfektion. Nu fick jag två sorters penicilin, mera bedövningssalva, starkare smärtlindring m.m. Och idag har det känts liiite bättre. Tror jag. Jag har inte gråtit på hela dagen vilket är ett framsteg. Men hittills har det gått i vågor så man ska inte säga hej.
 Jag pallade dock att lägga lilskruttan i syskonvagnen och gå med Tias till dagis för att hämta Saga denna dag! -Och sedan fortsätta till Polarn o Pyret där vi köpte fina Saga-kläder på rea, bytte storlek på bebiskläderna vi fått av Ankis samt köpte en fin, röd, vindtät höst-vinter-overall åt Agnes.
 Medan vi sedan fixade mat och åt falukorv med potatis och stuvade grönsaker gick solen ned. Det hade regnat igen och ljuset var ovanligt vackert.
 Vi myste i köket med vaken, härmande liten dotter på en och en halv vecka.
 Och supersöt, busig storasyster på snart två år och fyra månader.
Nu är det dags att försöka sova... Agnes har dock sovit så länge i mitt knä... på min amningskudde... lagom till att hennes vakendygn ska ta vid. Så vi får väl se hur mycket sova det blir i natt. Jag känner mig nästan svimfärdig så det är bara att hoppas på att även Agnes blir sömnig igen efter amning och lite tittande med sina stora ögon i mörkret.
<3

Inga kommentarer: