måndag 1 juni 2009

Snart är vi tre!

Saga rör sig från den ena sidan till den andra i min mage som böljar av rölerserna. Nyss hade hon hicka.
Kanske är det sista kvällen hon är där inne. Imorgon vid den här tiden kan hon vara på väg ut. Eller kanske har hon redan kommit till världen!
Jag har packat nästan allt nu. Kvällen innan den preliminära förlossningen.
Det kändes högtidligt att lägga ned bebiskläderna i väskan. Tänk om vi har Saga med oss i babyskyddet när vi kommer hem! Vi längtar och hoppas.
Jag ringde till Karolinska idag och pratade med en gullig barnmorska, för att få lite mer koll på läget.
Så nu vet jag att när vi kommer dit halv åtta imorgon bitti skall de titta på henne med ultraljud. Om hon fortfarande ligger i säte skall jag gynundersökas och om de anser att min livmoderhals är tillräckligt uppmjukad görs först ett nytt vändningsförsök. Om det lyckas får jag ett gel som mjukar upp livmoderhalsen tillräckligt för att barnet skall kunna födas. Jag får också värkstimulerande dropp, och sen är det bara att ta gåstolen och börja vandra i sjukhuskorridorerna. Förlossningen är igångsatt. Hur lång tid det kommer att ta med olika faser, öppning och födsel vet jag inte. Men jag tror det går lite fortare än vad det brukar göra när en förlossning startar av sig själv.
Om livmoderhalsen däremot inte är tillräckligt mjuk eller om det inte går att vända på bebisen får jag förmodligen tid för kejsarsnitt om en vecka eller när det finns tid. Om hon däremot redan vänt sig skickas vi hem för att invänta en naturlig förlossning.
vi är beredda på allt.
Jag har haft en härlig dag idag. Köpt än mer bebiskläder tillsammans med blivande faster Ankis, ätit i Vasaparken, njutit av en lakritspuck i solen och promenerat.
Sedan har Ankis städat i vår lägenhet medan jag legat med fötterna högt och läst Mama... Hon är snäll! Tias kom hem och hjälpte till vid halv fem. Han har fått sy gardiner och grejat medan jag tvättat massor med bebiskoftor och annat viktigt för hand i badrummet. Syrran kom med hela familjen för att känna på bebismagen... kanske för sista gången... och hämta garnnystan jag köpt till filten hon ska virka.
Mamma, svärmor, pappa och alla har velat veta hur läget är denna kväll, och tiden har rännt iväg. Klockan närmar sig tolv och jag ska upp vid sex, så jag måste lägga mig nu. Hoppas jag kan sova inatt, och att jag vaknar klockan sex och är kissnödig, som vanligt! Det vore ju passande denna gång!
Saga pressar sig utåt i min mage. Hon trängs verkligen där inne. Kanske vill hon ut.
;-)

Inga kommentarer: